نظافت وسایل منزل

نظافت وسایل منزل

اسباب و اثاثیه منزل همواره به گردگیری و لکه برداری نیاز دارد. گاه باید آن ها را شست و گاهی نیز ضدعفونی نمود با این تاکید که تا مواد طبیعی ضدعفونی کننده نظیر آب لیموترش، سرکه، نمک، جوش شیرین و... وجود دارند به سراغ محصولات شیمیایی با عوارض بسیار نرویم.
گروه زنان گوپی
1399/2/12
0 نظر

اسباب و اثاثیه منزل همواره به گردگیری و لكه برداری نیاز دارد. گاه باید آن ها را شست و گاهی نیز ضدعفونی نمود با این تاكید كه تا مواد طبیعی ضدعفونی كننده نظیر آب لیموترش، سركه، نمك، جوش شیرین و... وجود دارند به سراغ محصولات شیمیایی با عوارض بسیار نرویم. در زیر چند راه ساده برای شستن پرده كركره، شیشه، تمیزكردن وسایل چوبی، شومینه، پشت تلویزیون، دیوارهای نقاشی شده، اجاق گاز و اتو پیشنهاد می دهیم.

 

الف) پرده كركره افقی:

ابتدا پرده ها را پایین بیاورید و همان طور روی زمین پهن كنید و با آب و پودر شوینده و برس نرم ابتدا یك طرف پرده را كاملاً برس بكشید. سپس با كمك یك نفر دیگر پرده را برگردانید و طرف دیگر را هم برس بكشید. پس از شستن دو طرف پرده، از یك سمت شروع به آبكشی كنید و آن را لوله نمایید. اكنون پرده ها را به حالت ایستاده كنار دیوار قرار دهید تا آب آن ها برود و خشك شوند.

ب) تمیز كردن شیشه و آینه:

دو پیمانه آب، نصف پیمانه الكل و یك قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، محلولی معجزه آسا برای تمیز كردن شیشه ها و آینه است. لكه هایی را كه به وسیله حشرات روی پنجره ها به وجود می آید، می توانید با چای سرد از میان ببرید. برای محو كردن خراش های نازك روی شیشه می توان از مقداری خمیردندان كمك گرفت و همین طور مسواك برای لكه های سیاهی كه در گوشه های پنجره به وجود می آید. محلول آب و مایع سفیدكننده بهترین لكه بر سیاهی هاست.

ج) تمیز كردن وسایل چوبی:

برای تمیز كردن وسایل چوبی مانند میز تلویزیون، كمد، ویترین و ... می توانید از روغن چرخ استفاده كنید. كافی است چند قطره از آن را روی پارچه ای نخی بریزید و وسایل را برق بیندازید.

د) تمیز كردن كاشی و یا سرامیك اطراف شومینه: آب لیموترش و سركه سفید بهترین حلال برای جرم روی كاشی و سرامیك است.

ه) تمیز كردن پشت تلویزیون و دیگر وسایل برقی:

همان طور كه می دانید وسایل برقی مانند یخچال و تلویزیون هرچه بیشتر خاك بگیرند زودتر خراب می شوند. برای دوام این وسایل از هوای جاروبرقی استفاده كنید. هر دو هفته یك بار هوای جاروبرقی را روی سوراخ های تلویزیون بگیرید. چنان چه جاروی شما هوا ندارد از همان قسمت مكش هم می توانید استفاده كنید.

و) پاك كردن دیوارهای نقاشی شده:

اگر دیوارها لكه ندارند فقط از آب سرد و یك دستمال استفاده كنید. لكه های مدادرنگی بچه ها روی دیوار با یك مسواك كهنه و كمی خمیردندان قابل حل است. همین طور لكه های مداد آرایشی و یا مداد شمعی را می توانید با پنبه آغشته به روغن بچه پاك كنید. مخلوط یك پیمانه آمونیاك، یك چهارم پیمانه جوش شیرین و یك دوم پیمانه سركه در یك سطل آب داغ نیز فرمول دیگری برای تمیز كردن سطح دیوارهای رنگ روغنی و یا كاشی و سرامیك است.

ز) اجاق گاز را با رب گوجه فرنگی تمیز كنید:

اگر غذا یا شیر سر رفته و اجاق گازتان را كثیف كرده است كافی است مقداری رب گوجه فرنگی را روی لكه ها مالیده و شب تا صبح بگذارید بماند. صبح با استفاده از یك اسفنج یا ابر نرم و مقداری آب گرم و صابون، لكه ها را پاك كنید.

ح) تمیز كردن اتو:

1) اتو را به شدت گرم كنید و سپس روی پارچه خشك و بی مصرفی بكشید تا تمیز شود.

2) در صورتی كه كف اتوی شما از جنس تفلون نباشد ، می توانید با كشیدن یك تكه سنباده به كف اتو، آن را تمیز نمایید.


روزنامه جوان

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر