باورهای نیمی از پیکره جامعه

باورهای نیمی از پیکره جامعه

شناسایی قابلیت ها و توانمندی های زنان استان نیاز به پژوهش دارد
گروه زنان گوپی
1399/2/12
0 نظر

تقی نژاد برخی معتقدند تفاوت زن و مرد به عوامل محیطی و وراثتی بر می گردد، عده ای می گویند زن و مرد از 2 دنیای متفاوت هستند و تفاوت های چشم گیری با هم دارند، به طوری که هر سلول بدن مرد و زن متفاوت خلق شده است.

 

در این میان جامعه شناسان نظر متفاوت تری دارند که به واقعیت نزدیک تر است؛ آن ها معتقدند که تفاوت زن و مرد معلول تفاوت رفتاری است که جامعه در مورد آنان پیش می گیرد؛ اجتماع باعث می شود که آن ها گرایش های متفاوت پیدا کنند و به زمینه های مختلف سوق داده شوند.

از نظر جامعه شناسان تفاوت زن و مرد در جزییات است نه در کلیات. با پذیرش هر یک از این نظرها جامعه ای متفاوت رقم خواهد خورد. در این گزارش قصد داریم به بررسی این تفاوت ها بپردازیم.

● ایران در سکوی 108

اگر قبول کنیم که زنان و مردان از 2 دنیای متفاوت هستند و به قول کتاب های امروزی، از 2 سیاره جداگانه ونوس و مریخ آمده اند، باید بپذیریم که مردان در ریاضیات بسیار قوی تر هستند، توان ادراک مکانیکی بالایی دارند و زنان هر چه تلاش کنند قادر نخواهند بود در چنین زمینه هایی به پای مردان برسند اما آن چه می بینیم ثابت می کند که تعداد استثناها آن قدر زیاد است که این نظر را رد کند، بسیاری از ریاضی دانان دنیا زنان هستند، در کشور خودمان رتبه های بالای کنکور گروه ریاضی مربوط به دختران است و بسیاری از مثال های دیگر.

فریبا باقری جامعه شناس می گوید: با این که زنان توانمندی و ظرفیت بالایی برای مشارکت در امور اجتماعی دارند، اما حضور آن ها کم رنگ است. در این زمینه ایران از میان 115 کشور در رتبه صد و هشتم ایستاده است! جالب است بانوان جامعه ما بدانند که رتبه های آخر به کشورهای عربستان و یمن مربوط می شود، کشورهایی که زنان در آن جا به زحمت صاحب شناسنامه می شوند و حتی اجازه رانندگی ندارند.

● ریاضی سخت است؟!

ویژگی ذاتی مردان آن ها را برای فعالیت و جنب و جوش بیشتر مهیا می کند و زنان از این نظر آرام ترند.

در زمینه تشخیص جهت و هدف گیری، مردان بهترند و از نظر کلامی و قدرت سخن وری زنان برتری دارند و باز از نظر ادراک کلامی مردان جلوترند. مردان ارتباطات مکانیکی را بهتر درک می کنند اما در کارهای دستی یعنی کارهایی که نیاز به چالاکی انگشتان دارد، زنان مهارت بیشتری دارند، به عنوان مثال، زنان ماشین نویس عملکرد بهتری از مردان همین گروه دارند.

زنان می توانند اطلاعات پراکنده را برای مدت کوتاه در حافظه خود نگه دارند، اطلاعاتی که حتی ممکن است به خود آن ها هم مربوط نباشد برای همین در منشی گری و کارهای دفتری موفق تر از مردان ظاهر می شوند و همه این ها به دلیل ساختار متفاوت مغز در این 2 جنس است. یعنی زنان به طور هم زمان از 2 نیمکره مغز خود بهره می گیرند و مردان تنها از یک نیمکره.

وجود چنین تفاوت هایی باعث می شود تا کارها در 2 گروه جداگانه قرار بگیرد و بین زن و مرد تقسیم شود اما این موضوع باعث نمی شود تا زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند، حضور موثری در جامعه نداشته باشند.

یک جامعه شناس دیگر می گوید: دختران در دوران تحصیل بسیار موفق تر از پسرها ظاهر می شوند و از همان ابتدای دوره تحصیل تا پایان آن تلاش گسترده ای را در این خصوص انجام می دهند اما پس از فراغت از تحصیل دست از رقابت بر می دارند و در صورت ازدواج، خود را به طور کامل وقف خانواده می کنند.

وی می افزاید: زنان میل کمتری به رقابت دارند و این امر مانع از بروز استعدادهایشان می شود.

یکی از بزرگان می گوید، زنان برای به دست آوردن موفقیت برانگیخته می شوند ولی در عین حال از موفقیت نیز می ترسند زیرا موفق شدن در دنیای رقابت ویژگی هایی را می طلبد که زن به طور سنتی آن را غیر زنانه می پندارد اما چرا چنین برداشتی دارد؟

یک شهروند بجنوردی معتقد است: وقتی در تلویزیون و دیگر رسانه ها دختر بچه ها را در حال عروسک بازی و پسران را کنار پلی استیشن و رایانه نشان می دهند، ذهن کودک به صورت ناخود آگاه به این سمت وسو سوق پیدا می کند.

ترکانلو می افزاید: در جایی خواندم که عروسک هایی که فروش فوق العاده ای هم در جهان داشته به بازار آمده است که یک جمله را به این صورت تکرار می کند: ریاضی سخت است !

● زن و باور اجتماع

فریبا باقری نیز در این خصوص می گوید: تنها در صورت مطالعه و تفکر بیشتر است که زنان می توانند توانمندی های واقعی خود را آشکار کنند.

یک جامعه شناس دیگر نیز با اشاره به تفاوت های بین زنان و مردان می افزاید: در بررسی جوامع مختلف و سنت های آن ها مشخص شده است که عملکرد رفتاری زنان در قوم های مختلف با هم متفاوت است. محمدی مقدم با اشاره به سکونت اقوامی مانند کرد، ترکمن، ترک و تات در خراسان شمالی می گوید: زنان ترکمن و کرد به دلیل سکونت در مناطقی خاص بسیاری از کارهای مردان را می توانند به راحتی انجام دهند.

وی بیان می کند: زنان ترکمن و کرد می توانند سوار کاری کنند، در بسیاری از امور پا به پای مردان کار کنند و اگر به شهرنشینی روی نیاورده باشند، نیمی از چرخ زندگی به صورت مستقیم با تکیه بر نیروی آن ها می چرخد.

وی تصریح می کند: در کارهای کشاورزی، دام پروری و حتی ساخت و ساز در روستاها نیز زنان به لحاظ کارایی مانند مردان عمل می کنند.

وی با اشاره به این که زنان ترک و تات استان نیز دارای ویژگی های متفاوت با دیگران هستند، می گوید: بانوان ترک استان در کارهای ظریف دستی مهارت ویژه ای دارند. قلاب بافی، سوزن دوزی و گلدوزی گرچه بین همه مشترک است ولی ترک ها و تات ها به لحاظ شرایط زندگی، ظرافت بیشتری در این گونه امور نشان داده اند که تأمل برانگیز است.

وی بیان می کند: نیمی از پیکره اجتماع را زنان تشکیل می دهند و قابلیت های آنان، در هر طایفه، ایل و منطقه با یکدیگر فرق دارد که به پژوهشی عمیق و کامل نیاز است.

● در خلال گزارش

1) برخی روان شناسان با بررسی زندگی زنان و مردان قبل و بعد از تأهل دریافتند که بیشتر مردان پس از ازدواج پله های ترقی را طی می کنند و کارآمدتر، عاقل تر و موفق تر می شوند.

2) گروهی از پزشکان می گویند: مردان نیازمند این هستند که مهارت ها و روش های ارتباطات اجتماعی را بیاموزند اما زنان به طور وراثتی این مهارت را دارند!

3) محققان دانشگاه ایالت یوتای آمریکا با بررسی 300 زوج میانسال و مسن که 20 سال از ازدواج آن ها می گذشت متوجه شدند زنانی که زندگی مشترک ناموفقی داشته اند بیشتر از دیگران از بیماری هایی از قبیل فشار خون و دیگر ناراحتی های قلبی و افسردگی رنج می برند اما این مسیله مشکلات جسمانی مردان را افزایش نمی دهد!

4) یک جامعه شناس: دختران امروز آن قدر که اطلاعات درباره حق و حقوق و مهریه و نفقه خود دارند، در مورد آیین همسرداری ندارند و این مسیله به حقوق احقاق نشده زن طی یک تاریخ طولانی بر می گردد!


روزنامه خراسان www khorasannews com

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر