سی سال حضور آگاهانه زنان

سی سال حضور آگاهانه زنان

به گزارش سازمان ملل متحد 60 درصد از یک میلیارد فقیر در جهان زنان و دختران هستند زنان 75 درصد بزرگسالان بی سواد که جمعا 960 میلیون نفر هستند. را تشکیل می دهند. از 130 میلیون کودکی که به مدرسه نمی روند 70 درصد دختر هستند.
گروه زنان گوپی
1399/2/12
0 نظر

به گزارش سازمان ملل متحد 60 درصد از یک میلیارد فقیر در جهان زنان و دختران هستند زنان 75 درصد بزرگسالان بی سواد که جمعا 960 میلیون نفر هستند. را تشکیل می دهند. از 130 میلیون کودکی که به مدرسه نمی روند 70 درصد دختر هستند. قاچاق انسان بزرگترین تجارت غیر قانونی در جهان است که در آن سالانه 3 میلیون زن که 1/2 میلیون آن کودک هستند، تجارت می شوند. شمار زنان زندانی در اروپا روبه افزایش است فقط به طور نمونه آمار زنان زندانی در انگلیس در دو دهه گذشته دو برابر افزایش داشته است. بیش از 40 درصد زنان در اروپا مورد آزار و اذیت جسمی قرار می گیرند و یک سوم ازدواجها در این قاره به طلاق می انجامد. افزایش بی سابقه بارداری دختران انگلیسی مقامات بهداشتی این کشور را نگران کرده است. از سال 1998 تا کنون از هر 10 قتل در آفریقا شش قتل مربوط به خشونت علیه زنان بوده است. یک سوم زنان افغانی پس از حمله آمریکا به افغانستان معتاد شده اند. از سال 1973 تا کنون در شهرهای غربی آمریکا بیش از 50 میلیون کودک متولد نشده،سقط شدند و...

 

این آمار و اخبار تکان دهنده واقعیت تلخ جهان پیرامون ماست که برده داری جنسی در قرون گذشته در برابر آن هیچ به نظر می رسد. هر چند خانواده به عنوان اساسی ترین و قدیمی ترین نهاد اجتماعی از زمان آغاز خلقت بشر همواره در معرض آسیب هایی بوده است اما در چند قرن اخیر این تهدیدات رنگ جدی تر و خشن تر ی به خود گرفته است که در مقایسه با طول تاریخ بی سابقه است.

به راستی مفهوم زن در جهان مدرن دلالت بر چه معنایی می کند؟ در قفای شعارهای پرطمطراق فمینیستی چه می گذرد که امروز بلند شدن صدای گریه نوزاد در اروپا و آمریکا به یک آرزو تبدیل شده است. برابری جنسیتی آیا به معنای برده داری مدرن با دستمزد حداقل و استفاده های ایزلری از زنان است.

مگر نه اینکه زن به مثابه یک عنصر اصیل انسانی است خردمند و رشدیافته که امور را به ترازوی اندیشه می سنجد و نقش خویش را به عنوان یک انسان متفکر و سازنده جامعه ایفا می کند. مگر نه اینکه مرد از دامن زن به معراج می رود و مگر نه اینکه زن از اراده ای سرسخت بهره دارد که با آن مرزها را می شکند و بندها را می گسلد تا خواست خویش را چنان که باید تحقق بخشد. بهترین نمونه این چهره، همسر فرعون است که فریفته جاه و مقام و جلوه های فرعونی و مقهور شیطان نمی گردد و از قلمرو نفوذ فرعون می رهد و اقتدار او را از هم می درد و قرآن او را به عنوان الگوی زنان مثل می زند. و خدا بر کسانی که ایمان آورده اند، زن فرعون را مثال می زند. و مگر نه اینکه برای زن در طول تاریخ حیات فردی و اجتماعی خود الگویی بلند مرتبه و یگانه به سان ام ابیها، دردانه خلقت حضرت فاطمه زهرا وجود دارد.

امروز در سرآغاز قرن بیست و یکم زن خسته از مادیت، صنعت و تکنولوژی، تنها شاهراه نجات خود از این مزبله دهشت انگیز معنویت و سنت می بیند و بدین سو در حال حرکت است. عصر حاضر را باید عصر ایمان و علم، عصر سنت و صنعت، عصر ایدیولوژی و تکنولوژی، عصر دین و اخلاق و ارزش های الهی - انسانی، عصر تکامل وجودی انسان ها و نیز عصر بازگشت به اصل از دست رفته و روزگار وصل به اصل نامید.

انقلاب اسلامی ایران در طلیعه این عصر طلایی، آوردگاه یک واکنش طبیعی در برابر این ظلم تاریخی علیه زنان بود. فهم رابطه بین خانواده و انقلاب اسلامی مسبوق به تبارشناسی تاریخی خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی و مداقه در شناخت هویت زن مسلمان است. در حقیقت انقلاب اسلامی کنشی بود که در مقابل کنش های تخریبی علیه خانواده و کاستن از منزلت زن در طول تاریخ به وجود آمد. این حرکت استمرار بدیهی مجاهدت های انبیای الهی و علی الخصوص خاتم المرسلین حضرت محمد (ص) در صیانت از کیان خانواده و مبارزه با سنت های جاهلی در تحقیر زنان و از همه غم انگیز تر زنده به گور کردن دختران بود.

زنان و حضور فعال آنها در مسایل سیاسی و اجتماعی و مشارکت آنها در تصمیم گیری های کلان جامعه رهاورد سی ساله انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی زن را به جایگاه اصیل خود بازگرداند و وی را از موجودی منفعل به انسانی فعال و اجتماعی تبدیل کرد. به برکت انقلاب امروز دختران و زنان ایران اسلامی در آموزش عالی حتی از پسران و مردان نیز پیشی گرفته اند و آمار 70 درصدی ورودی دختران به دانشگاه ها برای بسیاری از غربی ها غیر قابل باور است. امروز به یمن اعتماد به نفس دختران ایرانی، در امر پزشکی بانوان، دیگر نیازی به پزشکان مرد نیست . حضور زنان در عرصه مدیریت سیاسی به خصوص در سطوح ارشد و مشارکت فعال آنها در سه قوه قابل توجه است. حضرت امام خمینی(ره) در مورد فعالیت اجتماعی واشتغال زنان همیشه این نکته را بیان می کردند که: فعالیت اجتماعی، سیاسی کنید ولی حدود شرعی از جمله رضایت همسر را رعایت کنید. حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه ایران مراحل جامعه پذیری خود را سپری کرده و علی رغم وجود برخی چالشها از جمله تهاجم فرهنگی دشمن ،اما الگوی عالی حجاب در حال گسترش است و...

امام راحل (ره) با تاکید بر نقش نهاد خانواده می فرمایند: شما خانم ها شرف مادری دارید که در این شرف از مردها جلو هستید و مسیولیت تربیت بچه در دامن خودتان را دارید. ایشان همچنین ضمن تبیین نقش زنان در فعالیت های سیاسی و اجتماعی تاکید فرمودند: زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد. زن ها در جمهوری اسلامی رای باید بدهند، همان طوری که مردان حق رای دارند، زن ها حق رای دارند. همان طوری که مردها باید در امور سیاسی دخالت کنند و جامعه خودشان را حفظ کنند، زن ها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفظ کنند. زن ها هم باید در فعالیت های اجتماعی و سیاسی همدوش مردها باشند.

در نهایت باید گفت گفتمان انقلاب اسلامی قادر است در واکنش به تهدیداتی که نهاد خانواده را نشانه گرفته ضمن تبیین الگوی هویت زن مسلمان با توسل به سیره حضرت زهرا و حضرت زینب (سلام الله علیهما) بین وظیفه اصلی زنان در استقرار کیان خانواده و نقش های اجتماعی و سیاسی آنان تعادلی پویا برقرار کند و موجد نوعی نگرش پاک و انسانی به این جنس لطیف خلقت باشد که در عین لحاظ تفاوتهای طبیعی با جنس مذکر اما از حقوق متناسب و برابری برخوردار باشد


صالح اسکندری
روزنامه رسالت www resalat news com

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر