زنان و صنعت تبلیغات تجاری

زنان و صنعت تبلیغات تجاری

صنعت تبلیغات تجاری که گردش مالی سالانه آن در ایالات متحده به 200 میلیارد دلار در هر سال بالغ می گردد، تلاش می کند تا با متقاعد ساختن مخاطبان به خرید یک کالا و یا خدمت خاص و استفاده ابزاری از ارزش ها، تصاویر، و مفاهیم عشق و سکس و رؤ;یا و موفقیت، سودآوری شرکت های تجاری را تضمین نماید.
گروه زنان گوپی
1399/2/12
2 نظر

صنعت تبلیغات تجاری که گردش مالی سالانه آن در ایالات متحده به 200 میلیارد دلار در هر سال بالغ می گردد، تلاش می کند تا با متقاعد ساختن مخاطبان به خرید یک کالا و یا خدمت خاص و استفاده ابزاری از ارزش ها، تصاویر، و مفاهیم عشق و سکس و رؤیا و موفقیت، سودآوری شرکت های تجاری را تضمین نماید. اما مدیران این صنعت، باتحقیر زنان و تنزل شخصیت آنان، به دنبال آن هستند که علاوه بر جلب توجه مردان، از احساسات مخاطبان زن نیز به ویژه در مورد فروش محصولات مضر و ناسالمی نظیر سیگار و الکل سوء استفاده نمایند. لذا آگاهی عموم مردم از این روش ها می تواند باعث برخورد آگاهانه تر با تبلیغات تجاری رسانه ها گردد.

 

پاییز گذشته، هنگامی که جین کیلبورن کتاب جدید خود را با عنوان متقاعدسازی مرگ آور به بازار عرضه نموده بود، هفته نامه پابلیشرز ویکلی این کتاب را به عنوان یک ندای بیدارکننده در مورد تأثیرات ویران کننده تبلیغات تجاری در فرهنگ تحت سلطه تبلیغات ما دانست. اما اینک و با گذشت شش ماه از آن زمان، همچنان تغییری در اوضاع به وجود نیامده است. این مطلب کاملاً شوک آور است که تنها چند رسانه ملی، مطالب و گفتگوهایی را در مورد این کتاب، منتشر نموده اند.

کیلبورن در کتاب خود می نویسد: اگر شما نیز نظیر سایر مردم هستید، گمان می برید که تبلیغات هیچ تأثیری بر روی شما ندارد. البته این امر دقیقاً همان چیزیست که تبلیغاتچی ها از شما می خواهند که آن را بپذیرید. اما اگر این حرف صحیح باشد، چرا شرکت های تجاری سالانه بیش از 200 میلیارد دلار برای تبلیغات بازرگانی خویش هزینه می نمایند؟

نویسنده این کتاب معتقد است که ما در خریدهایمان چیزی بیش از آنچه ما پرداخت می نماییم، هزینه می کنیم. وی می افزاید: تبلیغات با فروش ارزش ها، تصاویر و مفاهیم عشق و سکس، رؤیا و موفقیت، بیش از آنکه یک آینه منفعل از جامعه باشد، یک رسانه مؤثر و ترغیب کننده و تأثیرگذار و متقاعدکننده است که تأثیرات شگرفی دارد، هرچند در اکثر شرایط این تأثیر نامریی می باشد.

در دنیای تبلیغات، به نظر می رسد که آنچه ما قادر به خرید آن هستیم، قابل اعتمادتر از انسان ها می باشد. چرا که تبلیغات بارها و بارها به ما می گوید که روابط بین انسان ها، شکننده و زودگذر است، اما ما محصولات خویش را به شما ارایه می نماییم. در این کتاب با بررسی همه جانبه آسیب های وارده بر مردم بر اثر تبلیغات، تمرکز اصلی نویسنده بر این آسیب ها بر روی زنان می باشد. در یکی از بخش های این کتاب، با عنوان چرا زنان و دختران باید با قدرت اعتیادآور تبلیغات مبارزه کنند؟ به بررسی این موضوع، پرداخته شده است.

صنعت تبلیغات، یکی از پیام آوران اصلی فرهنگی است که می تواند برای اعتماد به نسل دختران، مسموم کننده باشد، چرا که نگاهی به تصاویر تبلیغاتی ارایه شده در رسانه های ما، نشانگر این دنیای تیره و تار خواهد بود. به ویژه آنکه، این تبلیغات مسموم حتی دختران غیربالغ را نیز دربر می گیرد و از آنها می خواهد که شخصیت خود را به فراموشی بسپارند.

البته در سال های اخیر، یک بیداری عمومی در مورد آسیب های وارده از تبلیغات بر شخصیت و رفتارهای دختران، به وجود آمده است. تبلیغاتی که از دختران ما می خواهد وزنی کمتر، اندامی باریک تر، بدنی عریان تر و زیباتر داشته و ساکت تر نیز باشند. البته دختران، از تصاویر تبلیغاتی زنان حاضر در این برنامه ها نیز تأثیر می پذیرند، تصاویری که در آنها وضعیت مورد انتظار جامعه از آنان و آنچه باید شوند را نشان می دهد.

دستکاری در پیام ها و احساسات مخاطبان زن، سالهاست که از سوی شرکت های سیگارسازی، دنبال می شود. کیلبورن در کتاب خویش می نویسد: در میان همه دروغ هایی که تبلیغات به ما می گوید، دروغ های گفته شده در تبلیغات شرکت های تولیدکننده سیگار، مرگ آور و کشنده است. شایان ذکر است که از سال 1979 میلادی تاکنون، تعداد افراد جامعه زنان و مردان هدف قرار گرفته شده در تبلیغات این شرکت ها، با هم برابر گردیده اند.

بدین ترتیب، باید انتظار داشته باشیم که نرخ ابتلای زنان و مردان به سرطان ریه هم به عددی برابر نزدیک شده باشد. زنان همواره از افسردگی و تنهایی هراسانند، لذا رسانه های تبلیغاتی هم از این تابوها برای فروش بیشتر محصولات دخانی بهره می گیرند. در این تصاویر، چنین وانمود می گردد که در سایه استعمال دخانیات، تأثیرات مثبتی در افراد به وجود می آید.
کیلبورن در کتاب خویش، با بررسی این موضوع می نویسد: دختران و زنان تشویق می گردند که از دخانیات و الکل برای غلبه بر عصبانیت و افسردگی خویش و نشان دادن طغیان روحی خود بهره گیرند. بدین ترتیب، آنان قربانی سودآوری این مؤسسات می گردند. اگر شما نیز این کتاب را بخوانید، این فرصت را خواهید داشت که از کار ارزشمند وی در مورد چالش های فراسوی جامعه ما از سوی شرکت های تبلیغاتی، آگاه گردید. همچنین فصل اول این کتاب در این وب سایت قابل دسترسی است: (www.deadlypersuation.com) بی تردید، با آگاهی مردم از این چالش ها و ترفندها، همه ما با آگاهی و توجه بیشتری به تبلیغات رسانه های جمعی، خواهیم نگریست.

نویسنده نورمن سولومون مترجم محسن داوری منبع www commondreams org ماهنامه سیاحت غرب شماره 44
مقالات ارسالی به آفتاب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم1
مخالفم0
47  (چهارشنبه 26 آذر 1399)
با سلام به تیم گوپی مثل همیشه عالی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
امامی  (شنبه 20 دی 1399)
سلام مقاله جالبیه