زنی تنها در مسیر سخت زندگی_مجله مادر و کودک گوپی

زنی تنها در مسیر سخت زندگی_مجله مادر و کودک گوپی

مقاله زنی تنها در مسیر سخت زندگی برای شما آماده کرده ایم_الان سه سال است که او بعد از فوت همسرش سرپرستی دو فرزندش را برعهده گرفته و به تنهایی به امورات خانه و بچه ها رسیدگی می کند بدون اینکه بخواهد سر تسلیم در برابر مشکلات فرود بیاورد و دست نیاز جلوی کسی دراز کند. او سه سال است در یک کارگاه تولید پوشاک زنانه کار می کند و درآمدش هم برای گذران زندگی بد نیست...
گروه زنان گوپی
1399/2/12
1 نظر

دغدغه ی خانم های شاغل 

 
هر روز ساعت هفت صبح بعد از اینکه دختر بزرگش را راهی مدرسه می کند به اتفاق دختر خردسالش به محل کار می رود البته حالا که مدرسه ها تعطیل شده دیگر نیازی نیست
مریم کوچولوی چهارساله را با خودش اسیر کند و ببرد. او را پیش خواهرش می گذارد که با سپری کردن 12 بهار از زندگی اش حالا می تواند از خودش و خواهرش مراقبت کند تا مادر از کار برگردد.
زنی تنها در مسیر سخت زندگی  
این طوری هم در وقت صرفه جویی می شود و هم اینکه مریم کوچولو مجبور نیست ساعت شش صبح از خواب شیرین بیدار شود، حداقل برای سه ماه از این وضعیت راحت شده است. او به وضع موجود اعتراضی ندارد و همیشه با لبخندی که بر لب دارد نشان داده که تنها شدن هم نتوانسته مانعی برای دلسرد شدن او از ادامه حرکت در مسیر زندگی شود. الان سه سال است که او بعد از فوت همسرش سرپرستی دو فرزندش را برعهده گرفته و به تنهایی به امورات خانه و بچه ها رسیدگی می کند بدون اینکه بخواهد سر تسلیم در برابر مشکلات فرود بیاورد و دست نیاز جلوی کسی دراز کند. او سه سال است در یک کارگاه تولید پوشاک زنانه کار می کند و درآمدش هم برای گذران زندگی بد نیست...
افزایش سالانه 60 هزار نفری تعداد زنان سرپرست خانوار براساس اعلام مرکز امور زنان و خانواده، در حال حاضر یک میلیون و 650 هزار زن سرپرست خانوار در کشور زندگی می کنند که 845 هزار نفر آنان تحت پوشش کمیته امداد و 147 هزار نفر دیگر تحت پوشش بهزیستی هستند.
از سوی دیگر و براساس گزارش همین مرکز به طور متوسط سالانه 60 هزار نفر به تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور افزوده می شود. متاسفانه خانواده های تک سرپرست که زنان عهده دار مسوولیت هستند در وضعیت خوبی به سر نمی برند و همواره در مسیر تامین هزینه های زندگی با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه می شوند و حمایت های نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی هر چند آب باریکه ای برای گذران امورات زندگی است اما نمی تواند مشکل گشای این خانواده ها باشد. به گفته زهرا طبیب زاده (مشاور رییس جمهور و رییس مرکز امور زنان و خانواده)، در سال گذشته 50 هزار زن سرپرست خانوار پشت نوبت بهزیستی برای تحت پوشش قرار گرفتن بوده اند. زنان سرپرست خانوار علاوه بر اینکه با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند به جهت مسایل عاطفی و روانی نیز در شرایطی قرار دارند که احساس تنهایی کرده و بعضاً در ادامه مسیر زندگی دچار دلسردی و عدم انگیزه لازم برای سرپرستی فرزندان خود می شوند و همین مسایل باعث می شود با بحران های روحی و روانی مواجه شوند که می تواند سلامت این قبیل خانواده ها را دچار مخاطره سازد.

فرید براتی سده مدیر کل دفتر امور زنان سازمان بهزیستی از تحت پوشش قرار دادن 35 هزار زن پشت نوبت در سال جاری خبر می دهد و می افزاید: امسال براساس برنامه ریزی های انجام شده 35 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش قرار گرفته و از خدمات و مستمری بهره مند می شوند. در حال حاضر تمامی زنان روستایی سرپرست خانوار که 34 هزار نفر هستند،  تحت  پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته اند اما از مجموع 147 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی، تنها هشت هزار نفر از مزایای طرح بیمه زنان خانه دار برخوردارند ضمن  اینکه به این تعداد 35 هزار زن های سرپرست خانواده که امسال تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند را نیز افزود.

 
 
زنان شاغل
براساس بررسی ها و تحقیقاتی که اسفند 86 نتایج آن حاصل شده است نگرانی، اضطراب و ناامنی بیشترین دغدغه زنان  نسبت به آینده خود و فرزندانشان بوده است. نگرش جامعه نسبت به زنان سرپرست خانوار و استفاده از کلماتی چون مطلقه یا بیوه از اصلی ترین مشکلات این زنان به شمار می آید که باعث منزوی شدن و دوری از اجتماع زنان می شود. توجه به ابعاد روانشناختی مغفول مانده، اشتغال و حق انتخاب سه مولفه اصلی در ایجاد احساس هویت مستقل و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است.
مقاله ای عجیب اما واقعی برای شما آماده کرده ایم با عنوان (آیا دختران زنده به گور می شوند؟) حتما توصیه می شود آن را مطالعه کنید.
افزایش رشد تعداد زنان سرپرست خانوار
گویای آن است که باید به سمتی حرکت کنیم که نگاه خود را تغییر داده و از مساله زنانه و نسلی شدن فقر جلوگیری کنیم. فقر زمانی از دیگر مباحث پیش روی این زنان است به طوری که تحقیقات نشان می دهد زنان زمان بیشتری را صرف کار می کنند به معنای دیگر این امر باعث ایجاد فقر زمانی و بی توجهی به جنبه های فرهنگی، آموزشی و تربیتی کودکان این قبیل خانواده ها می شود. از سوی دیگر بر اساس آخرین آمارهای برآورد شده 65 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی فاقد مسکن هستند که این موضوع نیز می تواند تهدیدی برای امنیت خاطر این قبیل زنان تلقی شود.
روزنامه سرمایه

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
یاسمین  (یک شنبه 21 دی 1399)
مقاله تون بسیار مفید و علمی بود مرسی از این همه اطلاعات عالی ممنون از گوپی