راهکار هایی جهت افزایش ضریب هوشی

راهکار هایی جهت افزایش ضریب هوشی

تا چندی پیش ضریب هوشی یك شخص،‌ مقیاسی برای توانایی‌های حل مشكلات هوشی وی فرض می‌شد كه میزان آن به طور مستقیم از راه وراثت تعیین می‌گشت، اما بتازگی دانشمندان نظریه‌ای مطرح كرده‌اند كه در آن میزان ضریب هوشی هر شخص به عملكرد پایه‌ای در مغز انسان با نام حافظه فعال بستگی دارد. به این صورت كه هر چه حافظه جاری انسان بیشتر شود، میزان ضریب هوشی او هم افزایش می‌‌یابد. میزان اطلاعاتی كه حافظه جاری می‌تواند در خود ذخیره كند به آگاهی عمومی شخص بستگی دارد
گروه تربیت کودک گوپی
1399/4/28
0 نظر

حال دانشمندان به نشانه‌هایی دست یافته‌اند مبنی بر این كه سیستم عصبی كه در حافظه جاری قرار دارد، ممكن است با تمرین بزرگ شود. این تمرین‌ها می‌توانند برخی بازی‌های فكری از قبیل حفظ كردن موقعیت چندین نقطه در یك صفحه شطرنجی باشد. این تمرین‌ها حتی در كودكان نیز باعث افزایش ضریب هوشی می‌شود.به طور كلی تقویت حافظه همان یادگیری بهتر است، زیرا هر آنچه در فرآیند یادگیری تاثیر دارد، در حفظ و نگهداری ذهنی نیز موثر است. اگر قوانین یادگیری را بخوبی بدانیم و به آنها عمل كنیم، یادگیری بهتر صورت می‌گیرد و در نتیجه مطالب را آسان‌تر به ذهن می‌سپاریم. علاوه بر همه مواردی كه اشاره شد، فراموش نكنید یك ساعت مطالعه روزانه نیز می‌تواند به بهبود و تقویت حافظه كمك كند. 
 
ضریب هوشی

این راهكارها را برای تقویت حافظه‌تان به‌خاطر بسپارید. 
1 - عملكرد مغز مانند عملكرد ماهیچه‌هاست كه هر چه بیشتر به كار گرفته شود، قوی‌تر می‌شود. یادگیری مطالب جدید، تنوع در برنامه‌های كاری و روزمره، شركت در بحث‌های مهیج، نواختن یك ساز موسیقی و رفتن به تعطیلات مهیج و پرماجرا سبب تقویت عملكرد مغز می‌شوند. 

2 - با افزایش سن، كارایی بدن در جذب ویتامینB موجود در مواد غذایی كمتر می‌شود. بنابراین خوردن قرص‌های ویتامین ب كمپلكس بسیار مفید است، زیرا ویتامین‌هایB برای حفظ قدرت حافظه بسیار ضروری هستند. 

3 - مغز بیشتر از هر ارگان دیگری در بدن به گلوكز به عنوان سوخت احتیاج دارد و گلوكز هم از كربوهیدرات‌هاست. بنابراین برای جلوگیری از افت حافظه، كربوهیدرات مورد نیاز را از میوه‌ها و سبزیجات و غلات سبوس‌دار به دست آورید. 

4 - اضافه كردن ماهی به رژیم غذایی را فراموش نكنید. ماهی تن به صورت كنسرو شده حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 است كه برای حفظ حافظه بسیار مهم هستند. نگذارید سطح كلسترول خونتان بالا برود. با كاهش سطح چربی‌های اشباع شده و افزایش سطح فیبرها می‌توانید سطح كلسترول خون را تنظیم كنید. كلسترول بالا به عروق خونی آسیب می‌رساند و در طولانی‌مدت روی عملكرد حافظه تاثیر می‌گذارد. همچنین افراد چاق اعم از زن یا مرد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. 

5 - خواب شبانه و كافی، به یادآوری مطالبی كه طی روز آموخته‌اید كمك فراوانی می‌كند. 

6 - حفظ كردن اشعار یا تمرین‌هایی مشابه مانند حفظ كردن شماره تلفن‌های دوستان یا نشانی همه فامیل، ورزش مهم و مفیدی برای بافت مغز است و به تقویت حافظه كمك می‌كند. در اتاقی ساكت مطالعه كنید. تحقیقات نشان می‌دهد سروصدا توانایی مغز در یادگیری را كاهش می‌دهد

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر