کاهش خطرات احتمالی امواج تلفن همراه

کاهش خطرات احتمالی امواج تلفن همراه

پژوهش های گوناگونی درباره پیامدهای تلفن همراه انجام شده است. نتایج تحقیقات مختلف که هنوز هیچکدام تایید نهایی نشده است عنوان می کند که این امواج سبب ایجاد ناباروری ، سقط جنین و همچنین پیدایش ناهنجاری های مادرزادی در جنین می شود. علاوه بر این امواج تلفن همراه دستگاه ایمنی بدن را تضعیف کرده و با فشار بر قلب ، سبب افزایش فشارخون می شوند
گروه بیماری های کودک گوپی
1399/6/7
1 نظر

کاهش خطرات امواج تلفن همراه


  احتمالا مهمترین اثرات امواج منتشر شده از تلفن همراه ، ایجاد سرطان و بویژه سرطان های مغزی است. البته انواع گوناگونی از سرطان ها در افرادی که در برابر این پرتوها قرار گرفته اند، گزارش شده است.

برخی از پژوهش ها می گوید که استفاده مداوم از تلفن همراه و حتی تلفنهای همراه جدید، احتمال ابتلا به تومورهای مغزی را در کاربران به طرز قابل توجهی افزایش می دهد. بر این اساس ، احتمال ابتلا به تومورهای مغزی در همان سمت از مغز که تلفن همراه بیشتر استفاده می شود بین ۴۰ تا ۲۷۰ درصد افزایش یافته است.
و احتمال ابتلای کاربران تلفن های همراه جدید که در طول عمر خود به مدت ۲۰۰۰ ساعت از تلفن همراه استفاده کرده اند به مراتب افزایش می یابد. بنابراین می توان گفت استفاده مداوم و طولانی مدت از تلفن همراه به مدت ۱۰ سال به احتمال زیاد در ابتلا به تومورهای مغزی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در حال اضر اغلب شرکتهای سازنده تلفن همراه با این باور غلط که تلفن همراه هیچ آسیبی به مغز کاربران نمی رساند، هر روز تلفنهای همراه جدید و پرخطرتری را به بازار جهانی عرضه می کنند که می تواند سلامت انسان ها را به خطر اندازد. که نمونه بارز آن تلفن های همراه چند سیم کارت همزمان است که تاثیر و مقدار اشعه را به مقدار بسیار زیادی بالا می برد .

امواج رادیویی پخش شده از تلفن همراه به طور سطحی در پوست و استخوان های اطراف گوش جذب شده و از طریق جمجمه در پشت گوش و بافت مغز نفوذ می کند که می تواند سبب التهاب پرده گوش و تورم عصب شنوایی در افرادی که در برابر پرتوهای منتشر شده قرار گرفته اند، شود. با توجه به این که دستگاه عصبی کودکان در حال رشد است ، بنابراین جذب انرژی در بافت مغزی آنها بیشتر و لذا کودکان در مقایسه با بزرگسالان در برابر این امواج آسیب پذیرتر هستند.

بحث بر سر ایمنی تلفن همراه در دهه گذشته فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته است و سبب ایجاد نگرانی و در نتیجه انجام تحقیقات بسیار درباره تاثیر این تلفنها بر وضعیت سلامت کاربران شده است. اما تلاش برای وضع قوانین و رعایت اصول و استانداردهای مشخص برای کاهش میزان پرتوهای منتشر شده از تلفنهای همراه همچنان ادامه دارد. اگرچه بسیاری از عوارض یاد شده هنوز در مرحله بررسی قرار دارد، اما نباید احتیاط را فراموش کرد.

کارشناسان به همه مردم جهان بخصوص به کودکان و نوجوانان هشدار می دهند مدت زمان کمتری از تلفن همراه استفاده کنند تا از خطرات احتمالی امواج تلفنهای همراه در امان باشند.

با توجه به اینکه نمی توان استفاده از تلفن همراه را کنار گذاشت، راهکارهای زیر را برای کاهش آثار زیانبار استفاده از تلفن همراه‌ بکار بگیرید :

1_مدت زمان مکالمه‌تان را کاهش دهید

بهترین راهکار این است که مدت زمان تماس و مکالمه با تلفن همراه‌تان را کاهش دهید. مطالعات نشان می‌دهد که اگر شما بیش از دو دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید، امواج مغزی شما تحت تاثیر امواج تلفن همراه قرار می‌گیرد.

2_تلفن همراه برای کودکان فقط در مواقع اورژانس

این به‌هیچ وجه درست نیست که کودکان یک تلفن همراه مخصوص خودشان داشته باشند چون مغز کودکان در حال رشد است و اثر امواج تلفن همراه بر آن بیشتر است. بهتر است کودکان جز در موارد اورژانس با تلفن‌همراه خود صحبت نکنند.
 

3_تلفن همراه را در جیب شلوارتان و یا روی کمر بندتان قرار ندهید

بهتر است تلفن همراه را در جیب شلوارتان قرار ندهید چون بافت‌های بخش پایینی بدن بیشتر از بافت‌های سر و صورت، اشعه‌های مضر تلفن همراه را جذب کرده و آسیب می‌بینند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوارشان قرار می‌دهند تعداد اسپرم‌هایشان ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.
 

4_اول بگذارید ارتباط برقرار شود

اگر شما از هدست یا گوشی استفاده نمی‌کنید وقتی شماره می‌گیرید اجازه دهید اول تلفن همراه‌تان وصل و ارتباط با طرف مقابل برقرار شود سپس آن را روی گوش‌تان قرار دهید در این صورت تحت اشعه مضر کمتری قرار می‌گیرید. شما می‌توانید برقرار شدن ارتباط را روی صفحه تلفن همراه‌تان ببینید.
 

5_تلفن همراه‌تان را داخل پوشش‌های فلزی و محفظه‌های دربسته فلزی قرار ندهید

برای موبایلتان پوشش‌های فلزی نخرید و آن را درون بسته‌های فلزی دربسته قرار ندهید. این محفظه‌های فلزی مانند یک گیرنده عمل کرده و اثر امواج تلفن همراه را که به سمت بدن شما می‌آیند تشدید می‌کنند.
 

6_تلفن همراهی با میزان اِس.اِی.آر پایین‌تر (تلفن همراهی با جذب پایین اشعه برای بدن) بخرید

هنگام خرید تلفن همراه به میزان اِس.اِی.آر آن توجه کنید. این عدد به‌‌طور‌معمول به وسیله شرکت سازنده تلفن همراه روی گوشی و یا کاتالوگ آن درج می‌شود و نشان می‌دهد که هنگام استفاده از تلفن همراه چه مقدار از امواج جذب بدن شما می‌شود. هرچه این عدد در یک گوشی تلفن همراه پایین‌تر باشد آن گوشی ایمن‌تر است و بیشتر شما را از آثار مخرب اشعه‌های تلفن همراه مصون نگه می‌دارد.
 

7_از هدست استفاده کنید

برای اینکه امواج تلفن همراه هنگامی که آن را روی گوش‌تان قرار داده‌اید مغز شما را نشانه نروند باید آن را از سرتان دور کنید. بهترین کار این است که به جای قرار دادن تلفن همراه روی گوش‌تان از یک «هندزفری» یا «هدست» استفاده کنید. این کار موجب می‌شود امواج تلفن‌همراه به سمت مغز شما نیایند و فقط بتوانید با هندزفری مکالمه خودتان را انجام دهید.

 8_ از هندزفری‌های بلوتوث‌دار استفاده کنید

گرچه این مدل از هندزفری‌ها هم امواجی را به سمت مغز شما می‌فرستد ولی محققان می‌گویند این امواج ۱۰۰ مرتبه کمتر از امواجی هستند که هنگامی که گوشی تلفن همراه را روی گوش‌تان قرار می‌دهید، به مغزتان می‌رسد ولی فراموش نکنید آن را هنگامی که صحبت نمی‌کنید از گوش‌تان جدا کنید چون در این شرایط باز هم امواج بلوتوث به سمت مغز شما می‌آیند.
 

9_از هندست (هندزفری)‌هایی استفاده کنید که درونشان یک لوله تو خالی به کار رفته است

این هندزفری‌ها درست مانند هندزفری‌های معمولی هستند با این تفاوت که آن بخش از هندزفری که در مجاورت گوش قرار می‌گیرد از یک لوله تو خالی که درون آن هیچ سیمی عبور داده نشده، تشکیل شده است. به این ترتیب صدا به‌طور مستقیم از هوای درون این لوله خالی و با ارتعاش مولکول‌های هوا به گوش شما می‌رسد و امواجی را که به مغز می‌رسد کاهش می‌دهد.
 

10_از اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید

یک راه آسان دیگر برای کاهش تماس با امواج مضر تلفن همراه این است که هنگام صحبت کردن با آن، اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید. فراموش نکنید در این شرایط تلاش کنید تا می‌توانید تلفن همراه را دورتر از بدن‌تان قرار دهید. با بیشتر شدن فاصله میزان امواج الکترومغناطیس به میزان زیادی کاهش می‌یابد.
امواج تلفن همراه
بیشتر بخوانید(( به فرزندتان توجه کنید ))

11_از آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید

آنتی‌اکسیدان‌ها موادی در بدن هستند که از پیری پیشگیری می‌کنند و برای سلامت بدن بسیار ضروری هستند. امواج تلفن همراه می‌توانند این ترکیبات حیاتی بدن را از بین ببرند و فرمول شیمیایی آنها را بشکنند بنابراین چون در طول روز شما مدت زیادی تحت تابش این اشعه‌های مضر قرار می‌گیرید خوب است از مکمل‌های آنتی‌اکسیدان‌در غذاهای روزانه‌تان استفاده کنید.
 

12_جلوی آنتن موبایلتان را نپوشانید

سعی کنید جلوی آنتن موبایلتان را نپوشانید. مسدود کردن آنتن تلفن همراه هنگام استفاده مقدار پرتوهای جذب شده از طریق مغز را افزایش می‌دهد. این کار موجب می‌شود کارایی تلفن همراه کاهش یابد و موجب شود موبایل از برق بیشتری برای ایجاد کیفیت بیشتر استفاده کند و پرتوهای بیشتری را منتشر کند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
منصوره  (یک شنبه 9 آذر 1399)
با سلام به تیم گوپی مثل همیشه عالی