ویژگی های یک اسباب بازی مناسب فرزندتان

ویژگی های یک اسباب بازی مناسب فرزندتان

تمامی والدین پیش از خرید هر نوع اسباب بازی باید به سن و توانایی های کودک خود توجه کنند. ما به شما کمک می کنیم تا بتوانید اسباب بازی متناسب با سن نوزاد خود را تهیه کنید
گروه تربیت کودک گوپی
1399/7/1
1 نظر

نیاز به داشتن اسباب‌بازی برای کودکان نیازی واقعی و غیرقابل‌انکار است. کودکان برای بازی به هر چیزی متوسل می‌شوند اما به عقیده روانشناسان اسباب‌بازی خوب نباید برای او یادآور بازی خاص بوده و تکراری به نظر برسد. از سوی دیگر اسباب‌بازی خوب باید حس کنجکاوی او را برانگیزد. این ویژگی به‌طور شاخص باید جدا از هر خصوصیت دیگری مدنظر قرارگرفته و اسباب‌بازی با این ویژگی برای کودک انتخاب شود.

اسباب‌بازی‌های مناسب پرورش خلاقیت در کودکان

اسباب‌بازی‌ها نخستین عامل شکوفایی استعداد و قوه تخیل کودکان هستند. اما ویترین اسباب‌بازی بچه‌ها آن‌قدرها هم که شما فکر می‌کنید لازم نیست شلوغ باشد. بهترین اسباب‌بازی‌ها برای کودکان اسباب‌بازی‌های خلاق هستند. یعنی اسباب‌بازی‌هایی که بچه‌ها بتوانند با آن‌ها انواع و اقسام فعالیت‌ها و بازی‌ها را انجام بدهند، قوه تخیلشان را فعال کنند و مهارت بیاموزند و به عبارتی اسباب خلاقیتشان شوند. اسباب‌بازی‌های خلاق که در دسته اسباب‌بازی‌های خوب طبقه‌بندی می‌شوند این‌ها هستند:

اسباب بازی مناسب کودکان

توپ های بازی

وسیله‌های شگفت‌انگیز برای بالا و پایین انداختن، بدو بدو کردن، غلتاندن، پرتاب کردن و گرفتن.

جعبه مقوایی

با این جعبه‌ها کودک شما هم می‌تواند نقش یک بقال را بازی کند و هم از آن‌ها به‌عنوان ماشین، قایق، اجاق‌گاز و خانه عروسک‌هایش استفاده کند و حسابی قوه تخیلش را به کار بگیرد.

لباس‌های شخصیت‌ کارتونی

با این لباس‌های شاد که هم می‌تواند هنر دست شما باشد و هم از مغازه اسباب‌بازی‌فروشی تهیه کنید کودک شما می‌تواند خودش را در نقش شخصیت‌هایی که دوست دارد تصور کند.

اسباب‌بازی‌های ساختنی برای کودکان

با کاغذهای رنگی، استیکرها، مداد رنگی و ماژیک‌های قابل شستشو کودک شما می‌تواند نخستین شاهکارهای زندگی‌اش را خلق کند.  توجه به این نکته حائز اهمیت است که شما مجبور نیستید همیشه برای کودکتان اسباب‌بازی بخرید. در هر خانه‌ای ماهیتابه و قابلمه، جعبه‌های پلاستیکی، ملاقه چوبی، سبد لباس و هزار وسیله ریزودرشت بدون خطر دیگر پیدا می‌شود که همگی در دسته اسباب‌بازی‌های خلاق هستند. کافی است مطمئن شوید که این اسباب‌بازی‌های خلاق بی‌خطر هستند، برنده نیستند و آن‌قدر کوچک نیستند که کودک بتواند آن‌ها را دردهان گذاشته و قورت بدهد. بعد از اطمینان از این موارد باقی ماجرای بازی کردن را به عهده خود بچه‌ها بگذارید.

برچسب های رده سنی اسباب‌بازی

روی جعبه اکثر اسباب‌بازی‌ها برچسب محدوده سنی وجود دارد که البته مفید است اما فقط جنبه‌ی راهنما دارد. فرزند شما بهترین راهنما برای این است که متوجه شوید که چه چیزی دوست دارد و کدام اسباب‌بازی را نمی‌پسندد. البته این قانون درباره کودکان زیر سه سال حکم نمی‌کند. در مورد این رده سنی حتماً به برچسب رده سنی توجه کنید. تا سن ۳ سالگی اسباب‌بازی‌هایی در اختیار کودک قرار دهید که موجب خفگی او نشود. از طرف دیگر کودکان، مخصوصاً بین ۶ تا ۱۸ ماهگی، به هر چیز گاز می‌زنند. اسباب‌بازی باید از جنسی باشد که در اثر گاز زدن نشکند. برای این سن کودکان اسباب‌بازی‌های نرم و قابل‌شست‌وشو و نشکن مناسب‌تر است. توجه داشته باشید که قسمت‌های مختلف اسباب‌بازی خوب به هم متصل شده باشد؛ چون اگر زود از هم جداشده یا بشکند؛ ممکن است قسمت‌های شکسته شده به کودک شما آسیب برساند.

اسباب بازی مناسب کودکان
 

اسباب‌بازی مناسب نوزاد

برای یک نوزاد بهترین اسباب‌بازی خود شما، پرستارش یا سایر افراد نزدیک فامیل هستند. چهره، لباس، تن صدا و نوازش دستان شما برای او حکم جذاب‌ترین سرگرمی‌ها را دارد. حتی فعالیت‌هایی مثل نگاه کردن به اسباب‌بازی‌های رنگی و شنیدن صدای اسباب‌بازی‌های موزیکال کمتر از بودنتان با همدیگر برایش جذابیت دارد.

اسباب‌بازی کودکان زیر هفت سال

بچه‌ها در این رده سنی عاشق بازی کردن با جعبه‌ها هستند و پاره کردن لفاف یک جعبه بیشتر از هر چیزی برایشان لذت‌بخش است. بهترین اسباب‌بازی برای این رده سنی قطعات خانه‌سازی مثل لگو و لباس شخصیت‌های کارتونی است. تصور کردن اشکال مختلف، از خانه و ماشین گرفته تا آدم‌آهنی و ربوت، و ساخت آن‌ها با لگو نه‌تنها سرگرم‌کننده است، بلکه با تلاش برای یافتن بهترین قطعات برای طرح‌های موردنظر، خلاقیت و تمرکز افراد را به‌شدت تقویت می‌کند. اسباب‌بازی‌های صدادار مثل درام‌های کوچک محبوب کودکان این رده سنی است. لازم نیست حتماً یک درام بخرید یک قابلمه و دو عدد قاشق چوبی کار کودکتان را راه می‌اندازد.

اسباب‌بازی کودکان بالای هفت سال

حالا دیگر باید سراغ بازی‌های فکری، پازل‌ها و بازی‌هایی که فرزندتان را تشویق به بودن در گروه همسالانش می‌کند بروید.

اسباب بازی مناسب کودکان
 

تفنگ و دردسر های آن

تفنگ، اسباب‌بازی موردعلاقه اکثر کودکان است. البته روان‌شناسان مخالف اسباب‌بازی‌های خشن هستند و معتقدند اسباب‌بازی نباید کودک را به‌سوی خشونت و تکرار رفتارهای خشن سوق دهد. بااین‌همه دقت کنید که فرزندتان از این اسباب‌بازی برای انجام چه بازی استفاده می‌کند. برای مثال بازی دزد و پلیس که البته شاید ازنظر شما بی‌مورد باشد. اما توجه داشته باشید که اگر فرزندتان تفنگ را به طرز خشنی سمت دیگر همسالانش نشانه می‌رود و قصد ترساندن آن‌ها را دارد در این صورت کودکتان بعدها در ارتباطات اجتماعی و مهارت‌های دوست‌یابی دچار مشکل می‌شود. اما برای مثال اگر با یک تکه چوب این کار را انجام می‌دهد این عمل بیشتر حالت سمبلیک دارد و قصدش ترساندن همسالانش نیست.

عروسک‌های مناسب کودکان

عروسک بازی یکی از جذاب‌ترین بازی‌های کودکی به خصوص برای دختربچه‌هاست، اما بعضی عروسک‌ها برای این بازی‌های کودکانه بیش‌ازحد بزرگ و بالغ هستند. به عقیده روانشناسان کودک عروسک باید تداعی‌کننده کودک بوده و دارای چهره‌ای معصومانه باشد. اما این روزها کلیشه‌های جنسیتی عروسک‌هایی مثل باربی با آرایش غلیظ، موهای بور و شینیون شده، لباس‌های کوتاه و جوراب‌های تور و کفش‌های پاشنه‌بلند زنانه این معادله را به هم زده است. شاید این مسئله ازنظر شما بی‌ضرر و سرگرم‌کننده باشد اما می‌تواند سبب خلق تصویری از یک زن در ذهن کودک شما باشد که خود شما هم چندان آن را نمی‌پسندید. به عقیده کارشناسان پیام چنین عروسک‌هایی برای دختربچه‌ها این است: شبیه من باش، آرایش کن و مثل من لباس بپوش.  بهتر است به نوع بازی‌های دختربچه‌تان با باربی بیشتر دقت کنید، اگر نکته نگران‌کننده‌ای به نظرتان رسید بهترین کار تهیه عروسکی با ظاهر، پوشش و اندامی بچه‌گانه‌تر برای فرزندتان است.

اسباب بازی مناسب کودکان
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
یاسمن  (یک شنبه 2 آذر 1399)
واقعا خرید اسباب بازی یکی از دغدغه های منه ممنونم از پست جالبتون