نکات مهم جهت افزایش هوش هیجانی در کودکان

نکات مهم جهت افزایش هوش هیجانی در کودکان

هوش هیجانی به عنوان توانایی های فرد در بیان و مدیریت احساسات ضمن احترام به احساسات دیگران تعریف می شود. این مجموعه دانش هایی است که کودکان میتوانند از هر سنی شروع به آموزش کنند.
گروه تربیت کودک گوپی
1399/9/3
2 نظر

همه ما برای کودکانمان بهترین ها را میخواهیم، اما بجای آنکه فقط از آنها بخواهیم شاد باشند می توانیم به آنها کمک کنیم که از نظر عاطفی هم سالم باشند.هوش هیجانی یکی از مهم ترین بخش های درونی همه ی ما انسان ها می باشد.پرورش هوش هیجانی یکی از مهم ترین بخش های درونی می باشد که در ارتباط با دیگران و موفقیت های فردی می تواند تاثیرات بسیار زیادی را انجام دهد.
 

هوش هیجانی چیست؟ 

هوش هیجانی به عنوان توانایی های فرد در بیان و مدیریت احساسات ضمن احترام به احساسات دیگران تعریف می شود. این مجموعه دانش هایی است که کودکان میتوانند از هر سنی شروع به آموزش کنند.
اما سوال اصلی که به وجود می آید این است که هوش هیجانی (EQ) چه فوایدی را میتوان برای کودکانمان ایجاد کند از مهم ترین مزیت ها میتوان به نکات زیر اشاره کرد:
  1. ایجاد روابط دوستانه بهتر با دیگران
  2. کمک به افزایش سلامت روان
  3. افزایش هوش هیجانی باعث افزایش هوش کودک نیز می شود
  4. مدیریت بهتر در زمینه کار و زندگی فردی
خبر خوب این است که همه کودکان توانایی یادگیری مهارت های هوش هیجانی را دارند. آنها فقط به بزرگسالان احتیاج دارند تا به آنها آموزش دهند پس میتوان نتیجه گرفت که ما بزرگسالان باید به کودکان خود این مهارت ها را آموزش دهیم.

نکات مهمی که باعث افزایش هوش هیجانی کودک می شود :

  • الگوی مناسب برای فرزندان خود باشیم:

کودکان باید بدانند که چگونه احساسات خود را به روشی مناسب اجتماعی بروز نمایند مثلا می توان با رسم یک صورت غمگین یا با بیاناتی مانند احساسات من صدمه دیده است به کودکان خود یاد دهیم که احساسات خود را به درستی بروز دهند. در مقابل این رفتار باید از پرتاب کردن جسم یا پرخاشگری و داد زدن جلوگیری کرد.

  • مهارت های حل مسائل را در کودکان افزایش دهیم:

قسمتی از هوش هیجانی مربوط به یادگیری حل مشکلات می باشد.حداقل 5 راه حل برای مشکلات کودکان خود پیدا کنیم و آنها را برای رسیدن به راه حل مناسب کمک کنیم.

  • کمک به احساسات فرزند خود:

کودکان ما باید آگاهی از این را داشته باشند که چگونه احساسات خود را تشخیص دهند.شما با گذاشتن اسمی به احساسات فرزند خود کمک می کنید.

  • بازی با کودکان:

وقتی که متوجه یک الگوی غلط در کودکان می شویم باید بتوانیم با رفتار و راهکاری مفید آنها درست کنیم. یکی از این راهکار ها بازی کردن می باشد.

  • افزایش مثبت اندیشی:

در همه اوقات نباید پیش کودکان خود باشیم، باید به آنها این اجازه را داد تا گاهی اوقات کارهای خود را خودش تجزیه و تحلیل کند.
  • ایجاد رفتار و احساس آرامش در فرزندان:
برای جلوگیری از رفتار های پرخاشگرانه باید به فرزند خود اقداماتی مانند نفس عمیق کشیدن، نوشیدن آب و…. را
آموزش دهیم.

  • شناخت هیجانات فرزند خود:

وقتی کودک درباره احساس خود با شما صحبت می کند به خوبی به او گوش دهید و به دنبال اصلاح یا سرکوب احساس فرزند نباشید.
 

بازی هایی که منجر به افزایش هوش هیجانی در کودکان می شود: 

یکی از مفید ترین و راهبردی ترین راه ها برای افزایش هوش هیجانی در کودکان،  بازی با آنها می باشد. در مطلب زیر نونه هایی از بازی ها ذکر شده است
  1. بازی اتل متل توتوله
  2. بازی رسم خط
  3. مجسمه سازی
نتیجه گیری:
در مطلب بالا از اهمیت هوش هیجانی در کودکان و چگونگی افزایش آن صحبت کردیم، نظرات و تجربیات خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
یاران  (پنج شنبه 18 دی 1399)
عالی هستید ممنون از گوپی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
سما  (یک شنبه 21 دی 1399)
مقاله تون بسیار مفید و علمی بود مرسی از این همه اطلاعات عالی ممنون از گوپی