تولید پلاستیک محکم تجزیه پذیر با مقاومت بالا

تولید پلاستیک محکم تجزیه پذیر با مقاومت بالا

محققان دانشگاه ام آی تی نوعی پلاستیک تجزیه پذیر ساخته اند که مقاومت و استحکام زیادی دارد و حتی برای ساخت بخش هایی از خودروها قابل استفاده است.
1399/5/3
1 نظر

با توجه به آلودگی گسترده محیط زیست به علت استفاده از مواد پلاستیکی تجزیه ناپذیر محققان همیشه به دنبال راه هایی برای تولید پلاستیک های جدید و تجزیه شونده هستند.

پژوهشگران با دستکاری مواد مورد استفاده برای تولید پلاستیک عادی، نوعی پلاستیک مستحکم ساخته اند که به طور کامل قابل بازسازی و بازیافت است. 

تولید پلاستیک جدید مبتنی بر استفاده از نوعی پلاستیک خاص موسوم به ترموست است. ترموست یا گرماسخت به پلیمرهایی گفته می‌شود که در اثر اعمال حرارت در آن‌ها پیوندهای عرضی با واکنش‌های شیمیایی ایجاد می‌شود و در نتیجه وزن مولکولی متوسط آن‌ها بالا رفته و به حالت یکپارچه صلب درمی‌آیند.

از جمله مزایای ترموست می توان به تحمل بار فراوان، وزن مولکولی کم، پایداری بالا در برابر حرارت زیاد، مقاومت شیمیایی مناسب و عملکرد مناسب در برابر خزش و آسودگی تنش اشاره کرد. البته ترموست ها عمر زیادی ندارند و در برابر ضربه هم چندان مقاوم نیستند.

برای حل این مشکل ترکیب مونومرهای اسیلای اتیل به ترموست اضافه شده تا مقاومت و عمر آن بیشتر شود. بررسی ها نشان می دهد اگر بین ۷.۵ تا ۱۰ درصد از این ماده به ترموست افزوده شود مقاومت آن به میزان چشمگیری افزایش می یابد و تجزیه پذیری آن در محیط زیست تسهیل می شود.
به نقل از خبرگزاری فارس.
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
سمیرا حیدری  (شنبه 15 آذر 1399)
#چیزی_که_عوض_داره