کشور همچنان در حال بررسی واکسن کرونا - مجله مادر و کودک گوپی

کشور همچنان در حال بررسی واکسن کرونا - مجله مادر و کودک گوپی

کشور همچنان در حال بررسی واکسن کرونا - مجله مادر و کودک گوپی

به گزارش خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، چهل و چهارمین جلسه شورای عالی سازمان ؛پنج شنبه مورخ ۱۳۹۹/۹/۲۷ به صورت ویدئو کنفرانس برگزار و اهم مسائل مبتلا به حوزه سلامت از جمله پاندمی کووید ۱۹ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
گروه مجله گوپی
1399/11/26
0 نظر

کشور همچنان در حال بررسی واکسن کرونا

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با انتقاد از اینکه علیرغم گذشت حدود یکسال از همه گیری کرونا، هنوز برنامه ملی و جامعی برای کنترل پاندمی کووید 19 نداریم؛ گفت: باید انسجام و هماهنگی بین دستگاههای مختلف به حداکثر برسد تا بتوان با استفاده از تمامی ظرفیت های ملی بحران را مدیریت کرد.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، چهل و چهارمین جلسه شورای عالی سازمان ؛پنج شنبه مورخ ۱۳۹۹/۹/۲۷ به صورت ویدئو کنفرانس برگزار و اهم مسائل مبتلا به حوزه سلامت از جمله پاندمی کووید ۱۹ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بنابراین گزارش در این جلسه؛ دکتر مصطفی معین رئیس شورای عالی با انتقاد از اینکه علیرغم گذشت حدود یکسال از شروع اپیدمی کرونا در کشور هنوز برنامه جامع و ملی برای کنترل پاندمی کووید 19 نداریم ؛ اظهار کرد: در راهبردهای جهانی که برای کشورها تعریف شده، ایجاد هماهنگی و انسجام بین دستگاههای مختلف باید در حداکثر خود باشد، از همه ظرفیت های علمی، اجتماعی، منابع مالی و اجرایی در بخش های دولتی، خصوصی و به ویژه نهادهای مدنی و غیر دولتی استفاده شده تا بحران مهار و کنترل شود .
وی افزود: جایگاه NGO ها؛ خیریه ها و سایر نهادهای مردمی در کنترل و مدیریت پاندمی کووید 19 معلوم نیست و به همین دلایل هنوز دولت به دلیل عدم کمک گرفتن از آن نهادهای مدنی نتوانسته با اطلاع رسانی شفاف و آموزش های عمومی، اعتماد مردم و مشارکت آنها را در این شرایط بحرانی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه طبق آمار ارائه شده بیش از ۵۰ درصد افراد جامعه زیر خط فقر بوده و نیازمند حمایت ویژه هستند؛ ادامه داد: سالمندان، زنان و کودکان، افراد دچار بیماری زمینه ای و اقشار آسیب پذیر و زیر خط فقر باید در برنامه ملی مقابله با کووید ۱۹ با اولویت ویژه دیده شوند.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی با تأکید بر اینکه بیشترین تلفات این بیماری در گروههای محروم اقتصادی و آسیب پذیر دیده می شود؛ گفت: نیازمند اطلاع رسانی شفاف، آموزش های بهداشتی و نه بدآموزی و ترویج شبه علم از سوی رسانه ملی هستیم.
معین با تأکید بر انجام مداخلات سریع، فوری و قاطع بهداشتی از سوی وزارت بهداشت و دولت، اظهار کرد: نباید فرصتهای طلایی را در روزها و هفته های اول ورود ویروس به کشور از دست می دادیم و اکنون نیز با استفاده از تجربه کشورهای موفق در کنترل کرونا سیاست ها و برنامه های خود را اصلاح کنیم.
وی به عنوان نمونه به آمار رسمی اعلام شده توسط سازمان جهانی بهداشت و بررسی هایی که انجام شده اشاره و بیان کرد: میزان تلفات ایران در مقایسه با کشور همجواری مانند ترکیه که از نظر جمعیت، شرایط فرهنگی و اجتماعی و تعداد مبتلایان به کووید۱۹ با ایران قابل مقایسه است، حدود 60 هزار نفر اما تعدادتلفات در ترکیه حدود 15 هزار نفر است، یعنی یک چهارم تلفات انسانی ایران؛ همچنین تعداد تست های غربالگری تشخیصی انجام شده در ترکیه ۲۰ میلیون واحد بوده، ولی در ایران  تنها ۶ میلیون تست انجام شده است که می تواند نشان از نداشتن برنامه علمی، کم همتی و کم اهمیت دادن به جان و سلامت ملت داشته باشد.
به گفته وی سازمان نظام پزشکی همزمان نماینده جامعه پزشکی و نیز دفاع از سلامت مردم است و در این شرایط تراژیک و قربانی شدن مردم و کادرهای پزشکی نباید فقط به کارهای خرد و روزمره بپردازد؛ چون ما به عنوان شورای عالی سازمان، یک نهاد فکری  و سیاستگذاری هستیم ، قبل از آنکه یک نهاد اجرایی باشیم.
 
واکسن کرونا  
 
رئیس شورای عالی نظام پزشکی در بخش دیگری ازسخنان خود اظهار کرد: با شعار و وعده دادن، عدم شفافیت، عدم مشورت با نظام پزشکی و پاسخگوی مسئولیت های قانونی نبودن مسائل حل نمی شود. مؤثرترین و قاطعانه ترین راه ایجاد ایمنی جمعی انجام واکسیناسیون به موقع است که باید عزم را جزم کرد و نسبت به خریداری هر چه سریعتر واکسن کرونا برای پوشش ایمنی مردم به ویژه گروه های در معرض خطر اقدامات لازم از سوی مسئولان انجام شود.
معین افزود: در کشورهای جنوبی ایران واکسیناسیون را در سطح فراگیر آغاز کرده اند و اینگونه نیست که ایران علیرغم تحریم ها نتواند با تخصیص اعتبار لازم از کشورهایی مانند چین، هند و یا روسیه آن را تهیه کند.
وی با تأکید بر اینکه شخصا” مدافع ساخت واکسن داخلی هستم، اما تا رسیدن به نتیجه مد نظر ماه ها فاصله داریم؛ تصریح کرد: کشور آنقدر فقیر نیست که نتواند واکسن کرونا را خریداری نموده و نسبت به واکسیناسیون در حد فراگیر  اقدام کند.
به گفته رئیس شورای عالی نظام پزشکی شفافیت و تدبیر لازم در شرایط بحرانی کرونا مشاهده نمی شود، در حالی که باید صادقانه با مردم گفتگو شده و در جریان امور قرار گیرند.
وی در خصوص هزینه های سربار ناشی از اقلام حفاظتی کرونا گفت: شورای عالی نظام پزشکی در این زمینه کار کارشناسی انجام داده و دریافت آن به منزله تعرفه نیست و عدم اجرای آن به سلامت پزشک و بیمار آسیب وارد می کند . لذا ضروری است که سازمان نظام پزشکی با برخورد حقوقی قوی موضوع را پیگیری و آن را تفهیم نماید.
*ضرورت پاسخگویی به انتقادات
رئیس شورای عالی نظام پزشکی در خصوص ایراداتی که به برنامه های بازآموزی از سوی اعضا وارد شد؛ تأکید کرد: باید به انتقادات پاسخ داده شده و با کار کارشناسی مسائل حل و فصل شود. برای این امر موضوع در دستور کار هیئت رئیسه قرار گیرد و با حضور مسئولان ذیربط وزارت بهداشت اصلاحات لازم در این زمینه انجام شود، به طوری که بوروکراسی و سخت گیری در این مورد  نباشد، اما آزمون های بازآموزی هم نباید صوری و تشریفاتی باشد و اگر بوروکراسی های بی موردی وجود دارد؛ نسبت به رفع آن اقدام شود.
* تلاش برای بازگرداندن اختیار تعرفه گذاری به سازمان نظام پزشکی
دکتر معین همچنین در خصوص تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی تأکید نمود: تا زمانی که ناهماهنگی بین نوع نگاه در جامعه پزشکی و وزارت بهداشت به عنوان دستگاه اجرایی وجود داشته باشد؛ این معضل ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه باید بین نظام پزشکی و وزارت بهداشت در جهت دفاع از حقوق جامعه پزشکی و سلامت مردم هماهنگی باشد تا بتوانند پاسخگوی مسئولیت های خود باشند؛ اظهار کرد:  عجیب است که وزیر بهداشت تعرفه پزشکان طب سنتی-ایرانی و اسلامی را به شورایعالی بیمه سلامت می برد و آن را به تصویب می رساند، ولی نسبت به خواسته های کادر درمانی در این زمینه بی تفاوتی وجود دارد! اصولا” باید تلاش ها در این جهت باشد که حداقل اختیار تعرفه گذاری بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی بازگردد.
وی خاطرنشان کرد: هدف نهایی تأمین سلامت جامعه  با دفاع از حقوق بیماران و جامعه پزشکی در کنار یکدیگر است.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی ضمن گلایه از عدم تشکیل منظم کمیسیون ملی تعیین صلاحیت های حرفه ای گروه پزشکی و وابسته و کمیسیون معین آن گفت: تعداد متقاضیان زیاد است و عدم تشکیل به موقع این کمیسیون ها نارضایتی عمومی ایجاد کرده و حقوق برخی افراد در حال ضایع شدن است .
وی همچنین به سایر مشکلات مبتلا به حوزه سلامت از جمله نسخه الکترونیک؛ مالیات ها؛ تراکنش های بانکی پزشکان، عوارض شهرداری ها و اعتراض دستیاران به جلو انداختن آزمون دستیاری در اسفند ماه اشاره کرد و ادامه پیگیری و رفع آنها از سوی مسئولان محترم سازمان با هماهنگی وزارت بهداشت را ضروری و مهم دانست.
*تجدید نظر رأی دیوان عدالت در خصوص عوارض شهرداری ها
دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز با ابراز خوشحالی از این که رأی دیوان عدالت اداری به نفع سازمان مختومه شد؛ اظهار کرد: سایر مشکلات همکاران در خصوص تعرفه ها و هزینه های سربار ناشی از اقلام حفاظتی کرونا در حال پیگیری است و باید مشخص شود که هزینه تأمین اقلام حفاظتی یا در مورد همکاران دندانپزشک هزینه های مواد، تجهیزات، منشی و تکنسین باید از کجا تأمین شود .
وی افزود: وقتی تورم در همه اقلام وجود دارد، چگونه آن را در حوزه پزشکی نادیده می گیرند و همکاران ما چه کاری باید انجام دهند تا از پس این هزینه های سنگین برآیند؟
وی با تأکید بر اینکه تاب آوری جامعه پزشکی حدی دارد؛ بیان کرد: زیرمیزی، افت کیفیت خدمات و … از جمله عواقب در نظر نگرفتن شرایط تورم در حوزه پزشکی است و سازمان نظام پزشکی نیز در حال پیگیری این مسائل است.
به گفته ظفرقندی برنامه های بازآموزی، آزمون دستیاری، کاربری مطب ها و تهیه واکسن کرونا که به طور مستقیم یا از طریق  who به دولت ها فروخته می شود از سوی نظام پزشکی در حال پیگیری است تا بلکه بتوان در زمینه واکسن از طریق بخش خصوصی برای جامعه پزشکی اقدام نمود.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: افرادی را در جامعه پزشکی داریم که سالها زحمت کشیده و عمر خود را برای خدمت به بیماران در حوزه سلامت صرف نمودند و حال که شورای عالی هزینه اقلام حفاظتی کرونا را اعلام نموده و بالای 80 درصد از همکاران نیز آن را دریافت نمی کنند، نباید مورد هجمه قرار گیرند و همدلی ها باید دو طرفه باشد.
* در شرایط بحرانی کرونا مشکلات جامعه پزشکی دو چندان شده است
سایر اعضای شورای عالی نظام پزشکی به بیان نقطه نظرات و مشکلات مبتلابه همکاران خود پرداختند که اهم آنها به شرح ذیل است:
1)    افزایش هزینه مواد و تجهیزات مصرفی در حوزه دندانپزشکی و فشار ناشی از تورم که مطب های دندانپزشکی را به سمت تعطیلی سوق داده است.
 
corona 

2) پاسخگویی به ۷۰ درصد سؤالات آزمون های بازآموزی پزشکان که از سوی وزارت بهداشت برگزار می شود و این امر سبب شده تا خیلی از همکاران علیرغم شرکت در برنامه های بازآموزی موفق به کسب امتیاز لازم به دلیل عدم پاسخگویی به ۷۰ درصد سؤالات نشوند.
3)  بازگرداندن اختیار تعرفه گذاری به سازمان نظام پزشکی
4)  خدمات مامایی تحت پوشش بیمه قرار گیرد و ماماها نیز در سامانه نسخه الکترونیک ثبت نام کنند و این که بیمار یکبار به ماما مراجعه نموده و برای تأیید نسخه و دریافت خدمات لازم نیازمند تأییدیه متخصص زنان باشد، اجحاف در حق بیمار است.
5) لحاظ نشدن فیزیوتراپیست ها در دستورالعمل سختی کار کرونا به طوری که حتی پرسنل پذیرش و صندوق در این دستورالعمل دیده شده اند، اما فیزیوتراپیستی که باید فیزیوتراپی تنفسی به بیمار ارائه دهد در ابلاغیه وزارت بهداشت نادیده گرفته شده و منشأ این بی عدالتی و تبعیض مشخص شود.
6) طبق کار کارشناسی شورای عالی نظام پزشکی دریافت هزینه های اقلام حفاظتی کرونا جزء تعرفه نیست و نباید همکاران از سوی تعزیرات مورد جریمه قرار گیرند.
7)   اقدام به موقع مسئولان برای تهیه واکسن کرونا به منظور کنترل اپیدمی و از دست ندادن فرصت ها.
8)   استفاده از پتانسیل بخش خصوصی در تهیه واکسن کرونا و نیز مدیریت و کنترل پاندمی کووید ۱۹.
9)  حل و فصل معضل دانش آموختگان PHD ژنتیک و اجرای مصوبات در چارچوب قوانین.
مقرر شد موضوع به کمیته کارشناسی مصوب قبلی شورایعالی ارجاع شود و نتیجه آن به کمیسیون ملی تعیین صلاحیت حرفه ای جهت تصمیم گیری نهایی محول شود.
10) اعطای شماره نظام پزشکی به PHD های علوم پایه خلاف مقررات است و طبق ماده ۴ فصل سوم قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب سال ۸۳ افرادی می توانند عضو سازمان نظام پزشکی بوده و شماره نظام دریافت نمایند که دکترای حرفه ای پزشکی، دندانپزشکی، دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی داشته یا لیسانسیه پروانه دار باشند.
11) معذوریت از اعطای شماره نظام به رشته های غیرمرتبط که از صلاحیت بالینی کافی برای خدمت رسانی به بیماران برخوردار نیستند.
12) مشخص شدن حیطه وظایف شغلی هر رشته و مرتبط بودن مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد PHD ها برای دریافت شماره نظام پزشکی.
13) در خصوص تفکیک نظام پزشکی تهران بزرگ، نقطه نظرات هیئت رئیسه مجمع عمومی سازمان نیز اخذ شود.
گفتنی است جمع بندی دکتر معین رئیس شورایعالی نظام پزشکی این بود که موضوع به کمیسیون مربوطه شورایعالی ارجاع و نتیجه در جلسه بعدی شورایعالی مطرح شود.
 
 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر