کودکان بد غذا نیستند؛ بد غذا می شوند!

کودکان بد غذا نیستند؛ بد غذا می شوند!

بدغذایی در کودکان ۲ تا ۵ سال شایع است.
1400/6/10
0 نظر

دو عامل مهم در بروز بدغذایی نقش دارند:
عامل اول: وقتی کودک آغاز به راه رفتن می‌کند، یاد می‌گیرد بدن و حرکات بدنش را کنترل کند. کنترل کردن، بخشی از فرایند رشد اوست؛ امامعمولاً کودک نقشی در انتخاب زمان و نوع غذا ندارد؛ پس تنها چیزی که می‌تواند انتخاب و کنترل کند، نخوردن غذاست.
راه‌کار: کودک را در فرآیند آماده‌سازی غذا دخیل کنید. مثلاً هنگام خرید از او بخواهید میوه‌های خوب را جدا کند. یا هنگام درست کردن غذا برخی کارهای ساده را به او بسپارید. بااین‌کار کودک علاقه‌مند می‌شود در نتیجه کارش، یعنی خوردن غذا هم شرکت می‌کند.
 
عامل دوم: کودکان نسبت به هر چیز جدیدی (ازجمله غذا) کنجکاو اما مشکوک‌اند؛ انتظار نداشته باشید کودک در اولین مواجهه با هر طعم جدیدی آن را بپذیرد. ممکن است فقط غذا را بو کند، تکه کوچکی از آن را بخورد یا حتی آن را تف کند.
راه‌کار: اصرار نکنید، عصبانی و ناامید نشوید و ماده غذایی را از وعده‌ها حذف نکنید.
پذیرفتن غذا یا طعم جدید، نیازمند بارها مواجهه است. دقت کنید مواجهه با خوردن فرق دارد! دیدن هم یک مواجهه است. وقتی کودک ببیند بقیه اعضای خانواده آن ماده غذایی را مصرف می‌کنند، به‌مرور او هم علاقه‌مند می‌شود.
کودکان بد غذا 
چه کارهای دیگری میتوانیم انجام دهیم؟
1. غذا خوردن را تبدیل به میدان جنگ نکنید! اگر کودک غذا نمی‌خورد او را مجبور نکنید.
2. ساعت‌های ثابتی برای صرف سه وعده غذا و یک میان‌وعده داشته باشید. اگر کودک در یکی از وعده‌ها غذا نمی‌خورد یا غذای کمی می‌خورد باید تا زمان وعده بعدی صبر کند.
3. هنگام صرف غذا، تلویزیون را خاموش کنید و موبایل‌ها را کنار بگذارید.
4. اگر کودکتان غذایی را که برای خانواده آماده کرده‌اید نمی‌خورد برایش غذای دیگری نپزید. از او بخواهید حتی اگر غذا نمی‌خورد پای سفره بنشیند.
5. با دسر یا خوراکی‌های دیگر به او رشوه ندهید. خوراکی‌های تشویقی را می‌توانید هفته‌ای یک یا دو شب داشته باشید؛ یا می‌توانید به‌جای شیرینی‌جات، خوراکی‌های مفید مثل میوه خشک یا میوه مورد علاقه کودک را بگذارید.
6. مواد غذایی جدید را با مواد مورد علاقه کودک ترکیب کنید. مثلاً کلم بروکلی را با پنیر و سس بپزید.
7. ظاهر غذا را جذاب و رنگارنگ کنید. می‌توانید از انواع میوه‌ها و سبزیجات کمک بگیرید.
8. خودتان بدغذا نباشید! کودک از شما تقلید می‌کند.
9. شیرینی و شکلات را کلاً حذف نکنید. یک مقدار کم و مشخص شیرینی یا شکلات را در روز برای کودکتان در نظر بگیرید.
 
به نقل از دکتر ساینا
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر