سلامت روان شما ممکن است به رژیم غذایی شما بستگی داشته باشد! | مجله گوپی

سلامت روان شما ممکن است به رژیم غذایی شما بستگی داشته باشد! | مجله گوپی

سلامت روان شما ممکن است به رژیم غذایی شما بستگی داشته باشد! | مجله گوپی

ضرب المثل قدیمی می گوید: "شما چیزی هستید که می خورید" ، اما یک مطالعه اخیر نشان می دهد که ممکن است دقیق تر باشد که بگوییم روحیه شما همان چیزی است که می خورید.
گروه خبر مجله گوپی
1400/6/21
6 نظر

یک ضرب المثل قدیمی می گوید: "شما چیزی هستید که می خورید" ، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که ممکن است دقیق تر باشد که بگوییم روحیه شما همان چیزی است که می خورید. محققان دانشگاه بینگهامتون دریافتند افراد می توانند سلامت روانی خود را از طریق تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی بهبود ببخشند.
لینا بگداچ ، استادیار مطالعات سلامت و تندرستی و محقق این موضوع ، در مصاحبه ای در رسانه می گوید: "شواهد زیادی وجود دارد که رژیم غذایی نقش مهمی در بهبود سلامت روان دارد ، اما همه در مورد یک رژیم غذایی سالم صحبت می کنند." 
"ما باید طیفی از تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی را بر اساس گروه های سنی مختلف و جنسیت در نظر بگیریم. هیچ رژیم غذایی سالمی وجود ندارد که برای همه مفید باشد. بگداچ می افزاید: "هیچ راه حلی وجود ندارد."

به گفته متخصص تغذیه ، درمان های سلامت روان باید تغییرات بلوغ مغز را در افراد بین 18 تا 29 سال و افراد بالای 30 سال در نظر بگیرد. علاوه بر این ، ساختار مغز بین مردان و زنان متفاوت است و همچنین باید در تدوین برنامه رژیم غذایی نقش داشته باشند.
 
غذای سالم 
 
رژیم های مختلف برای افراد مختلف:
 
 
این مطالعه به مدت پنج سال به طول انجامید و محققان رژیم ها ، برنامه های ورزشی و شیوه زندگی 2600 شرکت کننده را تجزیه و تحلیل کردند. این گروه همچنین پرسشنامه هایی را در زمان ها و فصول مختلف برای جمع آوری اطلاعات تکمیل کردند. هر گروه از شرکت کنندگان تغییرات کلیدی رژیم غذایی و شیوه زندگی خود را نشان دادند که مربوط به دوره های اضطراب و حتی افسردگی بود.
نتایج نشان داد که خوردن صبحانه روزانه ، ورزش مکرر متوسط و کاهش مصرف فست فود و کافئین سلامت روانی زنان جوان را بهبود می بخشد. در زنان بالغ ، این امر با افزودن مصرف زیاد میوه به طور روزانه اعمال می شود.
 
در مردان جوان ، ورزش روزانه همراه با مصرف لبنیات و گوشت ، سلامت روانی را به همراه مصرف کم فست فود و کافئین افزایش می دهد. همین امر در مورد مردان بالغ با مصرف روزانه آجیل نیز صادق است.
"بزرگسالان جوان هنوز در حال ایجاد ارتباطات جدید بین سلول های مغزی و همچنین ساختن ساختارها هستند. بنابراین ،بگداچ می گوید ، آنها به انرژی و مواد مغذی بیشتری برای انجام این کار نیاز دارند.
ب ا در نظر گرفتن این نتایج ، نویسندگان مطالعه می گویند اگر بزرگسالان جوان دارای کمبودهای تغذیه ای و رژیم غذایی ضعیف باشند ، دچار ناراحتی روحی می شوند. علاوه بر این ، کافئین باعث ناراحتی روانی در بزرگسالان جوان می شود.
 
کافئین 
 
کافئین با همان آنزیمی که هورمون های جنسی تستوسترون و استروژن را متابولیزه می کند متابولیزه می شود و افراد جوان سطح بالایی از این هورمون ها را دارند. بگداچ ادامه می دهد: وقتی مردان و زنان جوان مقدار زیادی کافئین مصرف می کنند ، مدت طولانی در سیستم آنها باقی می ماند و سیستم عصبی را تحریک می کند ، که باعث افزایش استرس و در نهایت منجر به اضطراب می شود.
 
 
طراحی رژیم های غذایی اختصاصی برای مردان و زنان :
 
  
این تیم همچنین معتقد است که سلامت روان تحت تأثیر "سیم کشی" مغز است که باعث تقسیم گروه ها به جنس و همچنین سن می شود. مطالعات قبلی نشان می دهد که مغز مردان قادر به درک و هماهنگی آسان تری است. در همین حال ، مغز زن قادر به پشتیبانی از تجزیه و تحلیل و همچنین شهود است.
من در مطالعات متعدد خود دریافتم که مردان کمتر از زنان تحت تأثیر رژیم غذایی قرار می گیرند. تا زمانی که آنها رژیم غذایی کمی سالم داشته باشند از سلامت روانی خوبی برخوردار خواهند بود. بگداچ توضیح می دهد که : تنها زمانی که آنها فست فود مصرف می کنند ، ما دچار ناراحتی روحی می شویم. از سوی دیگر ، زنان برای داشتن رفاه مثبت ذهنی ، واقعاً باید طیف وسیعی از غذاهای سالم مصرف کنند و ورزش کنند. این دو مورد برای بهزیستی روانی زنان در گروه های سنی مهم است.
 
رژیم غذایی 
 
در حال حاضر ، توصیه های رژیم غذایی فقط بر اساس سلامت جسمانی فرد است ، نه سلامت روانی.
وی اظهار داشت: امیدوارم افراد بیشتری در این زمینه تحقیق کنند و در مورد سفارشی سازی رژیم غذایی بر اساس سن و جنسیت مقاله منتشر کنند. امیدوارم روزی نهادها و دولتها توصیه های غذایی برای سلامت مغز ایجاد کنند.
 
منبع: مجله  Nutrients 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
مریم  (دوشنبه 12 مهر 1400)
عالی بود ممنون از مجله گوپیییی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
شیما صالحی  (دوشنبه 12 مهر 1400)
واقعا رژیم غذایی خیلی مهمه!
پرسش
موافقم0
مخالفم0
یاسمن ابطحی  (دوشنبه 12 مهر 1400)
من یه مدت کوتاه شروع کردم به خوردن غذاهای سالم و حذف فست فود و ... واقعا حال روحیم بهتر شده خیلی تاثیر داره
پرسش
موافقم0
مخالفم0
ابلفضل  (دوشنبه 12 مهر 1400)
درسته واقعا
پرسش
موافقم0
مخالفم0
علی زارعی  (دوشنبه 12 مهر 1400)
بازم ازین دسته اطلاعات راجب رژیم غذایی بگذارید ✌🏻
پرسش
موافقم0
مخالفم0
جواد هاشمی  (دوشنبه 12 مهر 1400)
ممنون از مطالب خوبتون 💙