نوزادان مادران داری اضافه وزن در معرض ابتلا به سرطان روده قرار می گیرند! | مجله گوپی

نوزادان مادران داری اضافه وزن در معرض ابتلا به سرطان روده قرار می گیرند! | مجله گوپی

نوزادان مادران داری اضافه وزن در معرض ابتلا به سرطان روده قرار می گیرند! | مجله گوپی

یک مطالعه جدید هشدار می دهد که نوزادان زنان دارای اضافه وزن بیش از دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده قرار می گیرند. محققان با بررسی بیش از 18000 جفت مادر و کودک نشان می دهند که شرایطی که نوزادان در رحم مادر تجربه می کنند می تواند عوامل خطر اصلی این بیماری باشد. نویسندگان مطالعه می گویند که یافته های آنها ممکن است به توضیح افزایش نرخ سرطان روده در افراد جوان کمک کند. در بسیاری از کشورهای با درآمد بالا ، موارد جدید و مرگ و میر ناشی از سرطان روده در افراد مسن کاهش یافته یا در حال افزایش ا
گروه خبر مجله گوپی
1400/6/21
3 نظر

یک تحقیق جدید هشدار می دهد که نوزادان زنان دارای اضافه وزن بیش از دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده قرار می گیرند. محققان با بررسی بیش از 18000 جفت مادر و کودک نشان می دهند که شرایطی که نوزادان در رحم مادر تجربه می کنند می تواند عوامل خطر اصلی این بیماری باشد. نویسندگان این تحقیق می گویند که یافته های آنها ممکن است به توضیح افزایش نرخ سرطان روده در افراد جوان کمک کند.

در بسیاری از کشورهای با درامد بالا ، موارد جدید و مرگ و میر ناشی از سرطان روده در افراد مسن کاهش یافته یا در حال افزایش است. با این حال ، در جوانان تقریباً دو برابر شده است ، در حالی که این نرخ ها در همه گروه های سنی در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​به سرعت افزایش یافته است. در نتیجه ، برآوردها نشان می دهد که بار جهانی سرطان روده ممکن است 60 درصد افزایش یابد و به بیش از 2.2 میلیون تشخیص جدید و 1.1 میلیون مرگ تا سال 2030 برسد.
 
اضافه وزن در مادران باردار 
 
دانشمندان بر این باورند که برنامه ریزی جنین عاملی برای چندین وضعیت سلامتی در طول زندگی است ، از جمله بیماری های قلبی عروقی و دیابت.
تحقیقات قبلی نشان می دهد که قرار گرفتن جنین در معرض چاقی در رحم نیز ممکن است در خطر ابتلا به سرطان نقش داشته باشد.
محققان بیش از 18000 جفت مادر و کودک در ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند تا ببینند آیا چاقی مادر ، افزایش وزن حاملگی و وزن زیاد هنگام تولد می تواند در خطر ابتلا به سرطان روده نقش داشته باشد. مادران اطلاعات مربوط به ویزیت های قبل از تولد ، شرایط تشخیص داده شده و داروها را از شش ماه قبل از بارداری تا زایمان تجویز کردند.
 کم وزن طبقه بندی کردند. نویسندگان این تحقیق وزن مادر (یا شاخص توده بدنی)   (BMI زیر 18.5) ،سالم (BMI 18.5-24.9) ، اضافه وزن (BMI 25-29.9) ، چاق (BMI 30  بالاتر)  آنها افزایش وزن - میزان افزایش وزن اولیه ، یا افزایش وزن هر هفته تا هفته 32 بارداری - و افزایش وزن کلی ، یا تفاوت بین آخرین وزن قبل از زایمان و میزان ثبت شده در اولین ویزیت قبل از 
 زایمان را ثبت کردند. این تیم همچنین وزن هنگام تولد را در صورتی که وزن آن 4.4 پوند یا کمتر باشد ، طبقه بندی کردند. اگر بین 4.4 تا 8.8 پوند باشد متوسط است ؛ و هرچقدر بالاتر از
این مقدار باشد اضافه است.
 
موارد بیشتر تشخیص زودهنگام سرطان روده:
 
سپس فرزندان به مدت 60 سال از بدو تولد تا سال 2019 از طریق ارتباط با ثبت سرطان کالیفرنیا تحت نظر قرار گرفتند. تقریبا نیمی از کودکان (48 نفر) در اوایل دهه 1960 متولد شدند. حدود یک سوم (34 نفر) اقلیت های قومی بودند و کمی بیش از نیمی (52 نفر) از خانواده هایی بودند که درآمد سالانه آنها کمتر از متوسط ​​کشور بود.
در طول دوره نظارت ، پزشکان 68 کودک را بین 1986 تا 2017 ، هنگامی که بین 18 تا 56 ساله بودند ، مبتلا شدن آن ها به سرطان روده تشخیص دادند. حدود نیمی (5/48 درصد) قبل از 50 سالگی تشخیص داده شدند. تقریباً از هر 5 نفر یک نفر سابقه خانوادگی سرطان روده داشت. نسبت بالاتری از مادران چاق (16٪) دارای فرزندان با وزن 8.8 پوند یا بیشتر در هنگام تولد نسبت به مادران کم وزن ، سالم (7.5٪) یا اضافه وزن (11٪) بودند.
در مقایسه با کمبود وزن یا وزن سالم ، اضافه وزن و چاقی با بیش از دو برابر خطر ابتلا به سرطان روده در فرزندان همراه بود. میزان سرطان روده در فرزندان بزرگسال مادران چاق ، دارای اضافه وزن و وزن کم/وزن سالم به ترتیب 16.2/100.000 ، 14.8/100.000 و 6.7/100.000 بود. 
  خطرات اضافه وزن در مادران باردار  
 
علت این ارتباط با سرطان چیست؟
  
بر اساس این تحقیق یافته ها نشان میدهد که : رابطه تثبیت شده بین چاقی و سرطان روده بزرگ ممکن است از دوره های قبل از تولد شروع شود !
مورفی توضیح می دهد که مواد مغذی دریافت شده در رحم ممکن است ساختار و عملکرد بافت چربی ، تنظیم اشتها و متابولیسم را برای همیشه تغییر دهد ، در حالی که قرار گرفتن بیش از حد در معرض انسولین و هورمون های رشد ممکن است بر حساسیت انسولین تأثیر بگذارد.
محققان می گویند: "نتایج ما شواهد قانع کننده ای ارائه می دهد که حوادث درون رحمی عوامل  مهمی برای خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند و ممکن است در بیشتر شدن میزان ابتلا در افراد جوان موثر باشد. همچنین ممکن است عوامل دیگری در دوران بارداری و اوایل زندگی وجود داشته باشد که این بیماری را ایجاد کرده و نیاز به مطالعه بیشتر دارد. 
"با توجه به روند جمعیت  چاقی در مادران ، که از دهه 1960 تاکنون شیوع آن تقریباً شش برابر شده است ، ممکن است در دهه های آینده شاهد افزایش  ابتلا به سرطان روده باشیم."
 
این تحقیق در مجله Gut منتشر شده است.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
مینا  (دوشنبه 12 مهر 1400)
چه جالب نمیدونستم !
پرسش
موافقم0
مخالفم0
سارا  (دوشنبه 12 مهر 1400)
واییی پس خانم های باردار ک اضافه وزن دارن باید خیلی حواسشون باشهههه
پرسش
موافقم0
مخالفم0
راضیه  (دوشنبه 12 مهر 1400)
کاش بازم ازین مطالب بزارید خیلی مهمن ک اطلاع رسانی بشه 👌🏻