معیار های مناسب انتخاب مهد کودک

معیار های مناسب انتخاب مهد کودک

سناریوی زندگی ما از همان دوران کودکی آغاز می شود و مهدکودک می تواند نقش بسیار مهمی در این سناریو داشته باشد...
گروه بیماری های کودک گوپی
1399/6/4
1 نظر

معیارهای انتخاب مهدکودک

زمانی برای بزرگ شدن بچه ها


سالی که کودک ما به مهدکودک می رود، از سال های مهم زندگی او محسوب می شود زیرا مهدکودک می تواند نقش مهمی در تربیت کودکان داشته باشد بنابراین دقت در انتخاب مهدکودک مناسب، یعنی اهمیت دادن به آینده کودک. امروزه مهدها دیگر مکانی برای نگهداری کودکان محسوب نمی شوند بلکه به محیطی برای رشد و تکامل ذهنی و حرکتی آموزشی کودکان تبدیل شده اند و نداشتن صلاحیت مربی می تواند تاثیراتی عمیق در آنها داشته باشد. اگر فرزندی دارید که در سنین مهدکودک قرار دارد و به دنبال مهدکودک خوب و مناسبی برای او هستید، حتما این گفت وگو را با دکتر اکرم پرند، روان شناس کودک و نوجوان بخوانید .

معیار های مهد کودک
بیشتر بخوانید(( آموزش نکات مالی به فرزندان ))

چه مهدی برای کودکان مناسب است؟

واقعیت این است که امروزه به دلیل تعاملات کمتر کودکان با کودکان دیگر، فرستادن بچه ها به مهدکودک تقریبا ضروری شده و انتخاب مهدکودک باید دقیق و حساب شده باشد. امروزه کمتر مهدکودکی است که فقط مرکز نگهداری باشد و خانواده هایی که به آینده کودک خود اهمیت بیشتری می دهند، باید با تدبیر بیشتری به دنبال مهدکودک باشند. مهم ترین نکته در انتخاب مهدکودک، توجه به مدیریت، محیط فیزیکی و آموزش هایی است که در مهدکودک ارائه می شود. نقش مدیر مهدکودک و آگاهی او از شیوه های تربیتی و مدیریتی و آموزش های به روز هم بسیار اهمیت دارد زیرا مدیری که با روش های تازه و امکانات آموزشی جدید آشنایی داشته باشد، سعی در پیاده کردن برنامه های آموزشی جدید خواهد داشت .


ضروری است که کودکان تمام آموزش های مهد را یاد بگیرند؟

نه، مهدکودک محیط آموزش رسمی نیست و والدین باید توجه کنند محیط آن نباید مانند مدرسه باشد. آموزش در مهد باید با بازی انجام شود و اهداف آموزشی خاصی را دنبال کند. مهم ترین آموزش در مهدکودک، تقویت مهارت های اجتماعی، ذهنی و حرکتی ظریف و درشت است، طوری که زمینه ساز مهارت های تحصیلی کودک در مدرسه باشد. تقویت ماهیچه های دست هم در این سنین اهمیت زیادی دارد بنابراین هر مهدکودک باید طرح درس داشته باشد و مشخص باشد که چه زمانی، چه آموزشی و به وسیله چه فردی به کودکان داده شود. در مهد باید فرصتی برای کار و بازی در گروه های کوچک برای کودک ایجاد شود و برنامه درسی اجتماعی یکپارچه در تمام جنبه های زندگی روزانه داشته باشد و در تعامل با دوستان باشد. همچنین برنامه روزانه شامل استراحت، تفریح در فضای باز و زمانی برای انجام فعالیت های مورد علاقه اش داشته باشد. برنامه های آموزشی مهدکودک عمدتا شامل ریاضی، داستان، علوم، نقاشی و موسیقی و ترجیحا آموزش یک زبان خارجی است. البته اینها متناسب با سن کودکان و برحسب علایق و استعداد آنهاست و باید استعدادیابی در این زمینه انجام شود. آموزش مهد می تواند پایه گذار آموزش های دیگر در سال های بعد باشد .

مربیان مهد هم خیلی مهم اند

صددرصد . مربیان بیشترین زمان را با کودکان صرف می کنند بنابراین داشتن مربی خوب، یکی از نکته های مهم در انتخاب مهدکودک است. مربیان مهدها باید از سلامت جسمی و روانی خوبی برخوردار باشند. اگرچه لازم نیست حتما روان شناس باشند اما باید دوره های روان شناسی را گذرانده و با روان شناسی رشد کودک آشنا باشند. آنها باید اصول کمک های اولیه یا روش های تربیتی را بدانند همچنین آگاه باشند که کودک در هر سنی چه نیازها و خصوصیاتی دارد. صلاحیت اخلاقی مربیان و معلومات آنان و نحوه استفاده از شیوه های آموزشی مناسب، در هوش و خلاقیت و رشد زبانی کودکان اهمیت زیادی دارد. مربی پرخاشگر هرگز نمی تواند در آموزش به کودک موفق عمل کند. علاوه بر اینها، هر چقدر سن کودک پایین تر باشد، باید تعداد کودکان در یک کلاس کمتر باشد و در سنین زیر ۲ سال نباید تعداد آنها بیش از ۵ و از ۲ سال تا ۵ سالگی نباید بیش از ۱۰ تا ۱۵ کودک در یک کلاس باشند .

معیار های مهد کودک
بیشتر بخوانید(( بازی هایی برای کودکان بی دقت ))
 

آیا در مهدها به تشکیل پرونده پزشکی برای کودکان نیاز است

بله، همه کودکانی که برای ثبت نام به مهد مراجعه می کنند، باید آزمایش مدفوع بدهند و واکسیناسیون آنها کامل انجام شده باشد. مهدها از مراکز مهم غربالگری سلامت هستند و چون هنوز کودکان به طور جدی درگیر آموزش نشده اند، می توان بسیاری از مشکلات جسمانی و روانی آنها را درمان کرد. این زمان، زمان طلایی برای شناسایی و درمان چنین مشکلاتی است .


آیا والدین باید اجازه بازدید از مهد را داشته باشند؟

بله حتما، همه والدین حق دارند محیطی که قرار است فرزند خود را به آن بسپارند ببینند و آشنایی کافی با این محیط پیدا کنند. بسیاری از مهد ها اجازه مشاهده تمام وقت والدین از مهد را از طریق اینترنت دارند. حتی والدین می توانند از آشپزخانه بازدید کنند و ...


فضای مهدکودک باید چگونه باشد؟

فضای مهدکودک نباید کوچک، تاریک و بسته باشد و وسایلی که در آن استفاده می شود، مثل میزها و صندلی ها، باید استاندارد باشند تا احتمال آسیب به کودکان به حداقل برسد. در کلاس های مهدکودک هم با توجه به سن کودکان، باید از وسایل ایمن و بی خطر استفاده شده باشد تا اگر کودکی بدون مراقب در این محیط بود، خطری او را تهدید نکند و احتمال برخوردش با اشیا وجود نداشته باشد. اندازه و فضای هر کلاس و وسایلی که در آن وجود دارد هم باید متناسب با سن کودکان، منظم و شاد و تزیین شده با طرح های نقاشی باشد. از طرفی، به علت اینکه آموزش در مهد فقط باید از طریق بازی انجام شود، وسایلی که در دسترس کودکان قرار می گیرد، باید کاملا ایمن باشند و تمام وسایل و اسباب بازی ها مدام شسته شوند. امنیت ساختمان و محیط بازی، پوشش پلاستیکی کف اتاق ها، تلفن های ضروری، پوشاندن سطوح تیز با تراشه های چوب، وجود وسایل اطفای حریق و پوشاندن پریزهای برق و لبه های تیز نیز از نکته های مهم امنیتی مهدکودک است که باید به آن توجه شود .

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
هما  (یک شنبه 9 آذر 1399)
با سلام به تیم گوپی مثل همیشه عالی