تغییرات جسمانی بانوان

تغییرات جسمانی بانوان

خانم ها در ابتدا این تغییرات بیرونی را متوجه می شوند و یا حالشان تغییر می کند. برخی خانم ها نیز از ابتدا هیچ تغییری را احساس نمی کنند. هر دو صورت امری کاملا طبیعی است.
گروه بارداری گوپی
1399/8/23
7 نظر

تغییرات جسمانی بانوان
برای انکه یک فرزند سالم در شکم شما بتواند رشد کند باید تا حد ممکن خوب تغذیه شود. از این رو بسیاری از ارگان ها در دوران حاملگی متفاوت از زمان های دیگر عمل می کنند. این برای بدن شما یک ؤمحسوب می شود.
قلب و جریان خون سریعتر کار می کند و خوب بیشتری به بدن پمپاژ می شود. همچنین ریه ها، کبد، کلیه ها نیز باید بیشتر از هر زمان دیگر کار کنند. همه این موارد برای مثال می تواند منتهی به تنگی نفس ، تهوع ، یبوست و یا فشار خون بالا شود.
بسیاری از خانم ها در ابتدا این تغییرات بیرونی را متوجه می شوند و یا حالشان تغییر می کند. برخی خانم ها نیز از ابتدا هیچ تغییری را احساس نمی کنند. هر دو صورت امری کاملا طبیعی است.
 تمامی پرسش خود را با پزشک مطرح کنید و سایر اطلاعات را مطالعه کنید:
 
تغییر و تحولات جسمی روحی که خانم ها در طول زندگیشان تجربه میکنند
چیزی که در زندگی اجتناب ناپذیر است، فرایند پیری است که در سنین جوانی به آن رشد کردن می گویند و کم کم به مرحله پیری نزدیک می شود. همین پروسه ها باعث ایجاد تغییراتی در بدن خواهد شد . به طور مثال؛ پوست انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و عملکرد ماهیچه ها به طور کلی آهسته تر می شود که بخشی از پروسه طبیعی پیری است اما در این قسمت از سلامت نمناک قصد داریم که در مورد خانم ها صحبت کنیم و ببینیم که در این پروسه چه تغییر و تحولاتی در بدن آن ها ایجاد می شود.
 
تغییرات جسمانی بانوان  

مو و پوست
احتمالاً اولین تغییرات در مو و پوست خانم ها دیده می شود . فولیکول های مو تغییر می کنند و دچار تغییر رنگ می شوند . این تغییرات برای هر فرد منحصر به فرد است و بستگی به بدنشان دارد . پوست کم کم شروع به ضعیف شدن می کند ، کیفیت خود را از دست داده و نازک می شود و در نتیجه چین و چروک ها ظاهر می شوند که معمولاً در انتهای پلک و بالای لب بیشتر از بقیه جاها هستند .
چشم و گوش
هم زمان که سن بالاتر می رود، توانایی تولید اشک پایین می آید ، قرنیه نازک می شود و همچنین حالت تیرگی و محو روی پلک چشم سایه می اندازد و گاهی اوقات دیواره کانال گوش هم نازک می شود که ممکن است توانایی شنوایی افراد کاهش پیدا کند.

تغییر چرخه عادت ماهیانه
خانم ها هر ماه تحت تاثیر چرخه ماهیانه هستند.سطح هورمون ها در مغز و بدن خانم ها به طور منظم تغییر می کند، ظاهرشان، سطح انرژی شان و حساسیت شان را دستخوش تغییر می کند.
قبل از تخمک گذاری، زنان به دلیل سطح بالای استروژن و تستوسترون احساس شادی بیشتری می کنند . یک هفته بعد از آن پروژسترون آنها افزایش می یابد و در این زمان خانم ها نیاز بیشتری به استراحت دارند. پس از گذشت یک هفته دیگر با پایین آمدن پروژسترون، آسیب پذیری و حساسیت خانم ها افزایش یافته و قبل از شروع عاد ت ماهیانه، روحیه آنان به بدترین وضعیت خود می رسد.
بارداری
افزایش میزان پروژسترون در هشت ماهه اول بارداری، باعث می شود که خانم ها شدیداً آرام شوند. مغز زن ها در دوران بارداری جمع می شود و 4 درصد کوچکتر از زمان عادی او می شود و باعث می شود زن ها به طرز متفاوتی فکر کنند . این تغییرات، مدارهای مغزی را آماده می کند که رفتار مادرانه را هدایت کند.
 
تغییرات جسمانی بانوان  
 
تولد فرزند
مراقبت از فرزند باعث می شود مادران با استرس های زیادی دست و پنجه نرم کنند. تغییرات جسمی، هورمونی، احساسی و اجتماعی پس از تولد فرزند گاهی حتی تا دوران میانسالی زنان همراه آنان است .
یائسگی
خانم ها دیر یا زود یائسگی را تجربه می کنند. خون قاعدگی، گر گرفتگی تغییرات روحیه و کاهش سطح استروژن روی عملکرد طبیعی بدن تاثیر گذار است و در نتیجه توده عضلانی در دوران یائسگی کاهش پیدا می کند.
سوخت و ساز کم می شود که عاملی برای کاهش وزن است، توانایی ذهنی افراد نیز تا حدی کاهش پیدا می کند. کاهش استروژن نیز می تواند عاملی برای مشکلات ادرار؛ انعطاف پذیری
رگ های خونی و دیگر مشکلات بدن باشد.
 
 
رگ ها و قلب
در فرایند پیری قلب که یک ماهیچه است نمی تواند خون را به کل بدن مانند همیشه پمپاژ کند و همچنین چربی ها در رگ های خونی بیشتر وجود خواهند داشت. انعطاف پذیری آن ها کاهش پیدا می کند و ممکن است که همین امر عاملی برای حملات قلبی سکته و فشارخون بالا باشد.
تجربه دوباره دوران نوجوانی
خانم ها در سنین قبل از یائسگی از سن 43 سالگی تا 52 سالگی وارد یک نوجوانی دوم می شوند. در دوران میانسالی خانم ها تغییرات ظاهری و هورمونی یافته و با نامنظم شدن عادت ماهیانه، گٌرگرفتگی ها و مشکلات یائسگی افزایش می یابد و همین عوامل سبب می شود به اندازه یک نوجوان دمدمی مزاج شوند.

سیستم اسکلتی
عضلات در بدن باعث قوی تر شدن شما می شوند و همچنین هر عضو بدن را پابرجا نگه می دارند و باعث می شود که استخوان ها سر جای خود قرار بگیرند اما بعد از گذشت زمان ، عضلات قدرت همیشگی خود را از دست می دهند و تغییراتی در بدن ظاهر می شود . تقریباً در سن 35 سالگی استخوان ها به بیشترین میزان توده خود می رسند و توده عضلانی کاهش پیدا می کند و در نتیجه حرکات و هماهنگی کاهش یافته و
قدرت کم می شود و دیگر فرد نمی تواند مانند قبل کارهای گذشته را انجام دهد.

سیستم گوارشی
کل فرایند گوارش با بالا رفتن سن آهسته می شود. میزان کارکرد کبد، پانکراس و روده کوچک برای گوارش کاهش پیدا می کند. عضلات این اعضای بدن ضعیف تر می شوند ، رفلاکس اسید معده کاملاً مشهود می گردد. پس این افراد باید بیشتر به استرس و انتخاب غذای خود دقت کنند.

اندام های جنسی و مثانه
تقریباً یک سوم خانم های بالای 50 سال مشکلاتی را در کنترل ادرار به دلیل ضعف ماهیچه ها احساس می کنند. ضعیف شدن ماهیچه ها در این ناحیه می تواند عاملی برای کاهش سطح استروژن باشد و در نتیجه در اندام های جنسی و مثانه تغییراتی را ایجاد می کند. این مشکلات می
 تواند عاملی برای کمر درد و ناراحتی عمومی بدن ، فشار و تکرر ادرار باشد.
 
علاقمند شدن به ماجراجویی
زن ها با بالا رفتن سنشان، آماده خطر کردن می شوند اما مردان علاقه بیشتری به روابط خود پیدا می کنند. خانم های بالای 50 سال، در این دوران تمایل به ماجراجویی دارند و توام با شور زندگی هستند . خانم ها در این سن بعد از سال ها مراقبت از دیگران، تمایل بیشتری برای رسیدگی به خود و کارشان دارند.
 

خواندن ذهن دیگران
زنان با افزایش سن بیشتر از مردان می توانند ذهن دیگران را بخوانند زیرا برآوردن نیاز غذایی، گرمایشی، تربیتی و... خانواده سبب افزایش درک اشارات غیرکلامی آنها می شود و می توانند با دیدن حالات صورت، اندام و لحن صدا بفهمند که دیگران چه در سر دارند.

تمایل بیشتر به آرامش
خانم ها با افزایش سن به علت وابستگی بیشتر بچه ها به بقای آنها، طوری رشد یافته اند که از خشونت دوری کنند. طریقه خشونت ورزی زنان با مردان متفاوت است و آنها از واکنش فیزیکی خودداری می کنندو روش های غیرمستقیم تری را برای رویارویی انتخاب می کنند.
افزایش حساسیت
خانم ها بخاطر توانایی بالایی که در خواندن فکر آدمها دارند، حرف نزدن و واکنش ندادن برایشان غیرقابل تحمل است بنابراین زنان بیش از اندازه حساس به اشارات میان فردی هستند و حتی با افزایش سن نیز از کشمکش و مشاجره متنفر هستند و جواب ندادن برایشان بسیار سخت است.
 
تغییرات جسمانی بانوان  

کاهش میل جنسی
یکی از مواردی که اهمیت ویژه ای دارد و بارها در بخش های مختلف سلامت جنسی نمناک در موردشان گفته ایم کاهش میل جنسی است. بارداری، مراقبت از بچه های کوچک و یائسگی نیز می توانند بر میل جنسی خانم ها تاثیر بگذارند. عوارض جسمی و عاطفی یائسگی باعث می شود که بسیاری از خانم ها فعالیت های جنسی خود را در این دوران کاهش دهند و یا از آن خودداری کنند. کاهش میزان استروژن در بافت واژن در طول دوران یائسگی باعث خشکی و تحریک پذیری واژن و درد در حین مقاربت می شود.
 
سوخت و ساز
همزمان با بالا رفتن سن سوخت و ساز کاهش پیدا می کند. اضافه وزن بیشتر می شود و توده طبیعی کل بدن نیز کاهش پیدا می کند. افراد سریع تر احساس خستگی پیدا می کنند و بدن به آسانی قادر نیست کالری بسوزاند و از آن ها استفاده کند. پس اگر میزان کالری دریافتی شما همان قدر بماند، دچار اضافه وزن خواهید شد.
چاقی یکی از تغییرات خطرناک در خانم ها بعد از بالا رفتن سن است و می تواند عاملی برای دیابت، مشکلات قلبی، کلسترول بالا و فشار خون باشد.
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم1
مخالفم0
زینب محمدی  (یک شنبه 25 آبان 1399)
بسیار جذاب بود
پرسش
موافقم1
مخالفم0
مریم کامکار  (یک شنبه 25 آبان 1399)
برایم مفید بود
پرسش
موافقم1
مخالفم0
منصوره هنرمند   (یک شنبه 25 آبان 1399)
باعلاقه مطالعه کردم.
پرسش
موافقم1
مخالفم0
مریم عبداللهی  (دوشنبه 3 آذر 1399)
عالی بود
پرسش
موافقم1
مخالفم0
فرانک  (شنبه 8 آذر 1399)
ممنون از گوپی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
ستاره  (یک شنبه 21 دی 1399)
عالی بود ممنون از گوپی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
شریفی  (سه شنبه 23 دی 1399)
مطالب خیلی مفید وعالی دارید ممنونم از گوپی به خاطر سایت پربارتون