ازدواج فامیلی درست است یا خیر؟

ازدواج فامیلی درست است یا خیر؟

به گفته وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، 3-4٪ از نوزادان متولد شده در کشور ما با اختلالات ژنتیکی یا نقایص مادرزادی آلوده می شوند، در حالی که میزان تولد نوزادان مبتلا به بیماری ژنتیکی در یک ازدواج خانوادگی 2 بار.
گروه قبل از تولد گوپی
1399/9/3
9 نظر


اولین توصیه ژنتیکی، عروسی خانوادگی!
بر اساس تحقیقات، مهمترین عامل ناتوانی و بیماری ژنتیکی در ایران یک ازدواج خانوادگی است که اگر این روند همچنان ادامه یابد، در آینده، درصد بالایی از جمعیت کشور، نقص های شدید یا خفیف و فیزیکی را تجربه خواهد کرد. در نتیجه، به طور متوسط بیش از 10،000 کودک و هر سال حدود 35000 نفر با معلولیت در کشور ما متولد می شوند، اکثر آنها قربانیان عروسی خانواده هستند.

ازدواج خانوادگی در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی به طور قانونی ممنوع است و در سایر نقاط جهان به سرعت کاهش می یابد. متأسفانه، در کشور ما، آن را به سرعت در کشور ما افزایش می یابد، و نتایج این پدیده تولد هزاران کودک مبتلا به بیماری های تنبل، علاوه بر مشکلات شدید جسمی، روحی، فرهنگی، اخلاقی و اقتصادی برای خود و خانواده های آنها هر ساله توسط میلیاردها دلار توسط دولت نگهداری، مراقبت و آموزش را صرف می کند.

شیوع ازدواج خانوادگی در اکثر شهرهای ایران بیش از 40 درصد است و در اکثر روستاهای بیش از 70 درصد، به این دلیل که در این روستاها، همه افراد به طور مستقیم یا غیر مستقیم آشنا هستند، و به عنوان یک نتیجه غیر از ازدواج ژنتیک غیر مذهبی، خانواده در نظر گرفته شده است. مطالعات نشان می دهد که 80٪ از کسانی که ازدواج کرده اند، در میان اعضای خانواده خود و یا بستگان نزدیک آنها، نقایص مادرزادی دارند.

همچنین، 8.5٪ از ازدواج های پر خطر.
4 تا 4.5 درصد از داوطلبان ازدواج خود نیز بیماری های ژنتیکی فیزیکی و روحی شدید دارند.
9٪ از داوطلبان زیر سن 16 سالگی ازدواج می کنند.



هشدار:
اگرچه ازدواج خانوادگی بیشترین تاثیر را بر اختلالات ژنتیکی دارد و افزایش احتمال نوزادان مبتلا به بیماری ژنتیکی 2 بار، اما با توجه به ارث بیماری، اختلالات ژنتیکی نیز می تواند در ازدواج های غیر مورگان رخ دهد.
 
 
 
چند عروسی خانوادگی می تواند سلامت کودک را تحت تاثیر قرار دهد؟

در ارث ابتلا به بیماری ژنتیکی، یک الگوی متفاوت دارد، نیمی از آنها ارث، معمولا "افراد با یک کپی از یک ژن سالم از بیماری رنج نمی برند (به جز در صورت قابل اجرا) و برای بروز بیماری باید هر دو ژن اشتباه باشد. او آنجاست

بیماری های ژنتیکی معمولا "نادر است مادر و معمولا "یکی از این دو نسخه به مادر یا پدر خود را به فرزند خود.

این واقعیت که دو نسخه به کودک داده می شود به طور کامل "در آنجا افزایش می یابد. بنابراین، خطر وجود دارد که هر پدر و مادر ژن آسیب دیده را به فرزند شما انتقال می دهد، تهدید بسیار پایین تر در ازدواج های غیر داخلی است.
بیماری ازدواج خانواده.

برخی مطالعات در ایران و سایر کشورها در جهان نشان می دهد که احتمال بیماری های ژنتیکی در خانواده هایی که والدین آنها نسبت به ازدواج های غیر داخلی دارند، احتمال ابتلا به بیماری های ژنتیکی دارند. در ایران، ازدواج های خانوادگی بسیاری از بیماری های ژنتیکی را ارتقا داده اند.

یک باور غلط این است که اگرچه ازدواج خانوادگی باعث افزایش احتمال کودکان در برابر بیماری های ژنتیکی می شود، اگر در خانواده های بیماری های ژنتیکی خاص، ازدواج خانوادگی برای خانواده شناخته شود.

گاهی اوقات این بیماری در یک یا چند نسل در خانواده قابل مشاهده نیست، اما پس از آن در یک نسل ظاهر می شود. همانطور که در بسیاری از مشتریان، مراکز ژنتیک، کودکان خانواده دارای بیماری های ژنتیکی هستند، اما هیچ سابقه ای در توسعه بیماری ها در خانواده هایشان وجود ندارد.

با این حال، از لحاظ ازدواج خانوادگی برای کاهش خطر ابتلا به کودکان مبتلا به بیماری ژنتیکی، شریک باید مشاوره ژنتیکی را انجام دهد. مشاوران ژنتیک تلاش می کنند تا سلامت کودکان را با توانایی قرار دادن اطلاعات مناسب از وضعیت و احتمالا کودکان مبتلا به بیماری های ژنتیکی که ممکن است، کاهش دهند.
مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

زوج های جوان قبل از ازدواج، و حتی اگر آنها سابقه بیماری و ناتوانی در خانواده و بستگان خود ندارند، باید به مراکز و کلینیک های مشاوره ژنتیکی مراجعه کنند.

این توصیه مناسب برای کسانی است که به معنای ازدواج هستند و نگران هستند که فرزندان آنها مبتلا به بیماری های ژنتیکی هستند. افرادی که آزمایش های غربالگری را انجام داده اند قبل از ازدواج و اپراتورها، بیماری های ژنتیکی مانند تالاسمی هستند.



توجه:
تست و غربالگری اجباری قبل از اینکه منطقه آنمی زوج را نشان می دهد و هیچ تاثیری بر تشخیص بیماری های ژنتیکی ندارد. اگر کم خونی از هر دو نفر در این آزمایش، احتمال بیماری تالاسمی در کودکان خود بالا خواهد بود و نیاز به تشخیص پیگیری در آینده است که توسط یک آزمون ویژه مطلع خواهد شد.

اکثر مراجع در مرکز مشاوره ژنتیک موارد قبل از ازدواج هستند که بیش از گذشته افزایش یافته است. این یک نسل سالم در آینده ایجاد خواهد کرد.

جالب است بدانی: مشاوره ژنتیک ناباروری


رفع نگرانی

اگر زن و شوهر نگران مشکلات ژنتیکی با کودکان آینده خود باشند، می توانند نگرانی های خود را با مشاوره ژنتیکی بهبود بخشند و پاسخ به سوالاتی را که برای آنها به درستی و علمی مورد توجه قرار گرفته اند، پاسخ دهند. در موارد زیر، مشاوره ژنتیک توصیه می شود:

اگر یک بیماری ژنتیکی در یک خانواده مشکوک وجود داشته باشد.

در مواردی که زوجین قصد دارند ازدواج خانوادگی ازدواج کنند، فرزندان آنها در معرض بیماری های ژنتیکی مورد بررسی در مشاوره ژنتیکی قرار دارند.

اگر نگرانی به این دلیل وجود دارد که سابقه سقط جنین، مرگ یا ناباروری وجود دارد.



سوالاتی که مشاوران آنها می توانند از زوجین قبل از ازدواج بپرسند:

در ابتدا، مشاوران ژنتیک در ارتباط با سابقه پزشکی زوج ها و خانواده های آنها پرسش ها را پرسیدند تا بهتر است اطلاعات زیر را قبل از آماده سازی آماده کنید:

آیا زوج ها دارای سابقه جراحی یا بستری شدن هستند یا بیماری های مزمن مانند دیابت، هیپرلین، هیپرلیپیدمیوم، بیماری هورمون، قلب و ... یا آن را برای یک زمان خاص، از داروهای خاص استفاده می کنند. ؟

در مورد تاریخچه سلامت، تمام اعضای خانواده، از جمله خواهر و برادر و برادران، والدین، پدربزرگ و مادربزرگ، مادربزرگ، عمو، عمه، عمه، عموها و فرزندانشان.

اگر اعضای خانواده می میرند، دلیل و سن باید برای مشاوران ژنتیک افشا شود.

آیا سابقه خودآزاری و تولد جنین مرده و مرگ کودکان در سن پایین یا نوزادان با نقایص مادرزادی در هنگام تولد، عقب افتادگی توسعه، تکامل، عدم توانایی یادگیری یا کمبود رشد ذهنی یا نابینا و ناشنوا پیش فرض متولد شده است؟

همچنین، با توجه به این واقعیت که برخی از بیماری های ژنتیکی در چند نژادها دیده می شود، مشاوره ژنتیک سوالاتی راجع به نژادها و شهرها یا روستاها می پرسد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم1
مخالفم0
fati  (دوشنبه 3 آذر 1399)
عالی بود
پرسش
موافقم0
مخالفم0
حسن کوثری   (دوشنبه 3 آذر 1399)
عالی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
نارین  (دوشنبه 3 آذر 1399)
با سلام به تیم گوپی مثل همیشه عالی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
انصاری  (چهارشنبه 5 آذر 1399)
پرمحتوا و جالب
پرسش
موافقم0
مخالفم0
باران  (پنج شنبه 18 دی 1399)
اره واقعا غلطه ممنون از گوپی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
سما  (یک شنبه 21 دی 1399)
عالی بود ممنون از گوپی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
علیخانی  (یک شنبه 21 دی 1399)
مقاله تون بسیار مفید و علمی بود مرسی از این همه اطلاعات عالی ممنون از گوپی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
احسان  (شنبه 27 دی 1399)
خیلی اموزنده بود ممنون
پرسش
موافقم1
مخالفم0
نادری  (شنبه 27 دی 1399)
اطلاعات کامل مفید و جالبی بود ممنونم از مجله گوپی