موسیقی و تاثیر آن بر کودکان

موسیقی و تاثیر آن بر کودکان

نواختن موسیقی بر نوزادان تأثیر دارد. به نوشته پایگاه اینترنتی انانوا، بررسی دانشمندان نشان می دهد که نواختن موسیقی به ویژه موسیقی کلاسیک موتزارت علاوه بر بزرگسالان بر نوزدان و حتی جنین درون شکم مادر نیز تأثیر مثبت دارد.
گروه تربیت کودک گوپی
1399/5/9
0 نظر

اثر تسکین دهنده موسیقی کودکان بیمار
نتایج یک تحقیق نشان می دهد پخش موسیقی با صدای کم برای کودکان بیمار موجب می شود تا آنان تسکین پیدا کنند.به نوشته پایگاه اینترنتی ریسرچ استرالیا در مطالعه ای جدید ۴۰ کودک شیرخوار مورد بررسی قرار گرفتند که این کودکان به سه گروه تقسیم شدند.گروهی از کودکان در بیمارستان بستری بودند و برایشان موسیقی پخش شد. گروه دوم کودکانی بودند که در بیمارستان بستری بودند ولی برای آنها موسیقی پخش نشد و گروه سوم کودکان سالمی بودند که در خانه به سر می بردند و برای آنها هم، موسیقی پخش نشد.
 
بررسی ها نشان داد پخش موسیقی آرام تأثیر قابل توجهی بر رفتار کودکان دارد و بی قراری و ناآرامی را در آنان در حد قابل توجهی کاهش می دهد. کودکانی که در بیمارستان بی قراری بیشتری دارند و بیشتر گریه می کنند دیرتر بهبود می یابند و مدت بیشتری را باید در بیمارستان به سر ببرند. موسیقی موجب کاهش مصرف انرژی در کودکان می شود.
 
جنین چه صدایی می شنود؟
دانشمندان پیشتر این امر را دریافته اند که جنین قادر است صدای مادر و همچنین موسیقی را از همه تشخیص دهد ولی تاکنون مشخص نبوده است که یک جنین چه چیزهائی را می شوند.
 
محققان دانشگاه فلوراید دریافته اند جنین می تواند اصوات با فرکانس و تواتر پائین را بهتر از اصوات با فرکانس بالا بشنود از این رو صداهای بم را بهتر می شوند و همچنین این نظریه به این معنی است که جنین است می تواند حروف صدادار را بهتر از حروف بی صدا بشنود و به بخش های آهنگ دار صدا حساس تر است.
دکتر گرهارت استاد بخش علوم و اختلالات ارتباطی دانشگاه فلوریدا می گوید به عنوان مثال: جنین می تواند صدای طبل را بشنود ولی صدای ویولن را نمی شنود. همچنین مراکز مراقبت از مادر و جنین و می تواند از این تحقیق بهره ببرند زیرا بسیاری از این مراکز پر سر و صدا هستند و در چنین محیط هائی نمی توان به خوبی به وضع جنین و مادر پی برد.
 
دکتر گرهات می گوید شکم مادر قادر است اکثر صداها به جز صداهای بسیار بلند مانند شلیک گلوله را ضعیف و حتی خفه کند از این رو حضور مادر باردار در یک کنسرت موسیقی نیز خطری برای جنین وی ندارد. این محققان می گویند با بررسی های ما مشخص شد بیشتر صداهائی که به گوش جنین می رسد از بدن مادر است و حتی در یک اتاق ساکت و آرام نیز صدای خود مادر، تنفس وی، حرکاتش و روند هضم غذای او به گوش جنین می رسد و بنابراین محیط شکم برای جنین محیطی پر سر و صدا است. از سوئی میزان صدائی که یک جنین می شنود بسیار کمتر از صدائی است که در کودکی یا بزرگسالان می شنود زیرا گوش های جنین پر از مایع آمنیوتیک است. دکتر گرهارت می گوید صدای مادر صدای غالبی است که به گوش جنین می رسد.
 
تأثیر موسیقی برای نوزادان
نواختن موسیقی بر نوزادان تأثیر دارد. به نوشته پایگاه اینترنتی انانوا، بررسی دانشمندان نشان می دهد که نواختن موسیقی به ویژه موسیقی کلاسیک موتزارت علاوه بر بزرگسالان بر نوزدان و حتی جنین درون شکم مادر نیز تأثیر مثبت دارد. بررسی ها نشان می دهد که موسیقی می تواند بر رشد جنین و همچنین رشد نوزاد تأثیر گذارد علاوه بر اینکه به نوزدان در بهبودی از عوارض زایمان کمک می کند. این تأثیرات شامل بخش تفکر، خلاقیت و مهارت ها و آموختن آنها می شود. تقویت قدرت شنیداری، تکلم، حافظه، منطق نوزاد از تأثیرات دیگر موسیقی کلاسیک است.
تاثیر موسیقی بر کودکان
بیشتر بخوانید (( موسیقی  و ذهن کودکان ))
 
موسیقی و کاهش درد تزریق
موسیقی، درد ناشی از تزریق را در کودکان کاهش می دهد. تحقیقات دانشکده مامائی و پرستاری خرم آباد نشان می دهد، موسیقی درد رگ گیری و تزریق را در کودکان کاهش می دهد. فاطمه ولی زاده، عضو هئیت علمی دانشکده مامائی و پرستاری خرم آباد هدف از این تحقیق را جلوگیری از عوارض سوءترس ناشی از درد در کودکان به هنگام رگ گیری و تزریق عنوان کرد و گفت: ترس از درد باعث همکاری نکردن کودک، واکنش های شدید از جمله گریه و دست و پا زدن هنگام تزریق، افزایش ضربان قلب و فشارخون می شود که با موسیقی درمانی می توان از عوارض و درد ناشی از تزریق در کودک جلوگیری کرد.
 
عضو هیئت علمی دانشکده مامائی و پرستاری در ادامه افزود: برای کاهش درد تزریق و رگ گیری در کودکان، ۳۰ کودک ۶ تا ۱۲ ساله مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به بیمارستان شهید مدنی خرم آباد را که ماهانه برای تزریق خون مراجعه می کردند در سه نوبت رگ گیری مورد بررسی قرار دادیم. نوبت اول رگ گیری بدون استفاده از هیچ گونه تکنیکی برای کاهش درد در کودکان انجام شد و در نوبت دوم رگ گیری به مدت سه تا چهار دقیقه موسیقی پخش می شد و سپس با دو ابزار مشاهده و پرسش تصویری از کودک شدت درد اندازه گیری شد.
 
این تحقیق نشان داد که هیچ کدام از کودکان درد رگ گیری را شدید ندانستند. فاطمه ولی زاده تصریح کرد: همچنین رگ گیری به روش تنفس منظم (هی هو) نیز در بین کودکان اجراء شد به طوری که یک دقیقه قبل از رگ گیری تا پایان رگ گیری این تکنیک انجام شده و بعد از این مرحله شدت درد اندازه گیری شد.  نتایج برررسی هر دو روش انحرافی درمانی، شدت درد را کمتر از روش عادی نشان داد به طوری که شدت درد در روش درمان موسیقی نسبت به هر دو روش معمولی و تنفس منظم از کمتری شدت درد برخوردار بود.
 
عضو هیئت علمی دانشکده مامائی و پرستاری خرم آباد تأکید کرد: در روش استفاده از موسیقی هنگام رگ گیری طبق روش شناسائی درد (ابزار مشاهده) و پرسش از کودک ۲۶/۷ درصد بچه ها رگ گیری را فاقد درد و هیچ کدام از کودکان درد رگ گیری را شدید ندانستند. همچنین نتایج نشان داد: رگ گیری در روش تنفس منظم ۶/۷ درصد فاقد درد، ۱۳/۴ درصد دارای درد شدید و هیچ یک درد را خیلی شدید ندانستند. گفتنی است در این تحقیق نتایج آمار به روش ابزار مشاهده ای و برشی، مشابه هم بودند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر