بهترین نکات برای انتخاب کفش مناسب کودکان

بهترین نکات برای انتخاب کفش مناسب کودکان

خرید کفش برای بچه ها آن هم از نوع مناسب و بادوامش یکی از دغدغه های همیشگی پدر و مادرهاست. کفش بچه ها هم باید بادوام و استاندارد باشد و هم زیبایی داشته باشد
گروه شش تا ده ساله گوپی
1399/11/27
4 نظر

بهترین نکات انتخاب کفش کودک

قبل از راه افتادن نوزاد نیازی به پوشاندن کفش به او نیست. می‌توانید در این دوره با‌ یک جفت جوراب گرم و مناسب‌، یا شلوارهای جوراب‌دار از پاهای کودکتان مراقبت کنید؛ و درصورت مناسب بودن هوا نیازی به پوشاندن پای او نیست. ولی اولین گام‌های کودک به زودی شروع می‌شود و شما باید‌ یک کفش مناسب برای او انتخاب کنید. این انتخاب ممکن است کمی ‌برای شما مشکل باشد. ما پاسخ مشکل شما را می‌دانیم. با خواندن این مقاله می‌توانید مطمئن شوید که برای انتخاب کفش مناسب کودک خود تصمیم درستی گرفته‌اید.

زمان خرید اولین کفش

اولین گام کودک، شما را بسیار هیجان زده می‌کند. باید بدانید که بهتر است چند هفته‌ی اول کودک شما کفش نپوشد تا تجربه‌ی پابرهنه راه رفتن را با تمرین و همراهی و گرفتن دست شما داشته باشد. در این مرحله باید استخوان، ماهیچه و تاندون های پای کودکتان ورزیده و آماده‌ی کفش پوشیدن شود. بعد از چند هفته می‌توانید برای او کفش تهیه کنید.

کفش های طبی و استاندارد

برای سلامتی پاهای کودکتان از کفش های طبی و استاندارد استفاده کنید. پای کودکان نرم و انعطاف‌پذیر است؛ بنابراین هنگام خرید کفش باید به این نکته توجه داشته باشید که کف و روی کفش کودک راحت باشد و باعث فشار به پا و تغییر شکل پای کودک نشود. می‌توانید برای انتخاب کفش مناسب با پزشک کودکتان نیز مشورت کنید.

انعطاف پذیر و نرم

قطعا زیره  و کف اولین کفش کودک باید کاملا نرم باشد. هنگام خرید، انعطاف‌پذیری کفش را با دستان خود امتحان کنید. آن را کمی‌ به جلو و عقب خم کنید و داخل آن را با دست خود کنکاش کنید تا کاملا راحت و آزاد باشد. همچنین اندازه‌ی آن باید طوری نباشد که به پای کودک فشار آورده و ‌یا موجب عرق کردن پای کودک شود.

کفش چرم یا پارچه ای ؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید کفش برای کودک باید در نظر بگیرید اینست که علاوه بر نرمی ‌و راحتی جنس مناسبی هم داشته باشد. کفش‌های چرمی ‌و پارچه‌ای هر دو برای پای کودکتان مناسب است. کفش‌های ساخته شده از مواد پلاستیکی، سلامت کودک را تحت تاثیر قرار داده، همچنین باعث عرق کردن پاهای کوچک کودکتان می‌شود.

انتخاب کفش مناسب برای کودکان
 

مدلی مناسب برای کودکان

کفشی مناسب ساختار پا و تعداد ماه های سن کودک خود انتخاب کنید. به دلیل سرعت رشد پای کودک سعی نکنید که کفش را چند شماره بزرگتر و برای مصرف‌ یک سال بگیرید. بلکه کفش باید کمی بزرگتر از پای او بوده و هر چند ماه یک بار با توجه به سن و رشد پای کودکتان عوض شود. بین انگشت شصت و لبه‌ی کفش باید حدود نیم تا یک سانت فاصله وجود داشته باشد. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که‌ یک پا ممکن است از پای دیگر نیم تا یک شماره کوچک‌تر باشد. بنابراین کفشی تهیه نکنید که ‌یک پای او اندازه و پای دیگر آزاد باشد. باید هر دو پای کفش کمی ‌آزاد باشد.

انتخاب کفش مناسب برای کودکان
 

چند نکته آخر برای خرید کفش بچگانه

قبل از خرید کفش برای کودکتان به نوع پوشیدن و در‌آوردن کفش هم توجه کنید. ابتدا آن را پای کودکتان کنید اجازه دهید کمی با آن راه برود، بعد از چند دقیقه آن را در بیاورید. اگر سخت پوشیده شد ‌یا هنگام در آوردن، فشار آن باعث قرمزی پای کودک شد، آن کفش مناسب پای کودکتان نیست.

اگر سن کودک اجازه می‌دهد، از او بخواهید خودش کفش خود را به پا کند. همچنین هنگام خرید نظر او را درباره‌ی راحت بودن ‌یا نبودن کفش در پایش جویا شوید. البته تا  راه افتادن و رشد کامل پای کودک، باید مراقب زمین خوردن‌های او باشید!

نکته‌ی دیگری که باید در نظر داشته باشید اینست که معمولا پاها در بعد‌از‌ظهر کمی ‌متورم‌تر  و بزرگ‌تر می‌شود؛ بنابراین بهترین زمان برای خرید کفش در بعد‌از‌ظهر می‌باشد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
زهرا  (پنج شنبه 22 آبان 1399)
برای بچه های کف پا صاف هم نکاتی اضافه کنید با تشکر از مقاله ی خوبتون
پرسش
موافقم0
مخالفم0
زهرا  (چهارشنبه 10 دی 1399)
خیلی اطلاعات مفید و کاربردی بود ممنون گوپی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
سارا  (چهارشنبه 10 دی 1399)
دختر من کف پاهاش صافه کدوم کفش به دردش میخوره؟
پرسش
موافقم0
مخالفم0
صارمیه   (سه شنبه 23 دی 1399)
سلام. مطالبتون واقعا مفید و علمی است.من برای فرزندم استفاده میکنم. ممنون از گوپی