تاثیر و نقش پدر در تربیت کودک - مجله گوپی

تاثیر و نقش پدر در تربیت کودک - مجله گوپی

نقش پدر در تربیت فرزند چیزی نیست که بتوان به‌راحتی نادیده گرفت. در دوران نوجوانی، بچه‌ها بیشتر به همسالان خود نگاه می‌کنند و می‌خواهند شبیه آنها باشند؛ اما اگر از آنها بپرسید می‌خواهند در آینده چگونه فردی باشند، والدین خود را درنظر می‌گیرند.
گروه تربیت کودک گوپی
1400/5/23
0 نظر

نقش پدر در تربیت فرزندان از نظر روانشناسی

برخلاف تصور پدران نقش مهمی را در روند تربیت فرزندان در جنبه های مختلف احساسی ، تحصیلی ، اعتماد بنفس ایفا می کنند . پدران می توانند شرح دهند که چگونه سلامت و احترام در روابط بر تربیت و تسکین شخصیت کودکان تاثیر و خروجی مثبتی را در برخورد با استرس دارد.
آنچه در ادامه این یادداشت به آن اشاره خواهم کرد، نکته‌های مهمی در خصوص اهمیت نقش پدران در امر خطیر فرزندپروری است: 

نقش پدر در روابط اجتماعی

رابطه‌ای که کودک در اوایل زندگی با پدر دارد بر تمامی روابط وی، از بدو تولد تا انتهای زندگی، تاثیرگذار است. بنابراین، الگوی رابطه پدر با کودک در تمام روابط کودک با دیگران تکرار می‌شود. علاوه بر ‌این، نوع رابطه کودک و پدر نه تنها بر شناخت کودک از خود در روابط اجتماعی اثر می‌گذارد، بلکه بر برداشت کودک از اینکه چقدر خواستنی و دوس‌داشتنی است نیز تاثیرگذار است.
 

جابجایی نقش‌ ها در خانواده 

امروزه، خانواده‌های تک‌والد به‌شدت گسترش پیدا کرده است. به عبارت دیگر، خانواده‌ها، به هر دلیلی که عمده‌ترین آن طلاق است، از هم می‌پاشند و سرپرستی کودک به یکی از والدین سپرده می‌شود. قصد از اشاره به این معضل بررسی آسیب‌ها و سختی‌های خانواده‌های تک‌والد نیست، اما آنچه مهم است پابرجا بودن اهمیت نقش پدر در زندگی کودک است. بعد از جدایی، ممکن است اتفاقات گوناگونی رخ دهد. ممکن است پدر ازدواج مجدد کند، مجرد باقی بماند، تبدیل به پدری تمام‌وقت شود و تنها به امور کودک رسیدگی کند یا مادر ازدواج کند و کودک دارای پدرخوانده شود؛ هیچ تفاوتی ندارد، آنچه حائز اهمیت است نقش مهم و پررنگ پدر است.

نقش پدر در تربیت کودک

کودکانی که با پدر پیوند عاطفی بیشتری دارند و از جانب پدر، عشق و محبت دریافت می‌کنند کمتر دچار مشکلات رفتاری می‌شوند و احتمالا در آینده، تمایل کمتری به مصرف الکل و مواد مخدر دارند.
در مقابل، وقتی پدر در تربیت و رشد کودک نقش کم‌رنگی دارد، کودک دچار افت تحصیلی و فرار از مدرسه می‌شود، مشکلات رفتاری بیشتری بروز می‌دهد و با احتمال بیشتری، درگیر مواد مخدر و مصرف الکل می‌شود. براساس پژوهش‌های انجام‌شده، پدر دقیقا به میزان مادر در رشد سالم جسمانی و روانی کودک نقش دارد، با این تاکید که نقش پدران در رفتارهای هیجانی و اجتماعی کودک پررنگ‌تر است.

نقش پدر در تربیت فرزندان، ارائه یک دیدگاه مثبت و متفاوت

به طور طبیعی وجود کودکان پر از سوال است و مادران و پدران هر یک به شیوه مخصوص خود به این سوالات پاسخ می دهند. والدین آگاه با رویکردهای مختلف نسبت به روش های انجام وظایف والدی می توانند با قرار دادن کودک در معرض طیف وسیعی از مهارت های تفکر و حل مساله فضای متفاوت و موثرتری برای پاسخ گویی به نیازهای فرزندشان ایجاد کنند. پدران فعال فرصتی منحصر به فرد برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه خود در مورد زندگی و آموزش مهارت های ارزشمند به فرزندان خود دارند!
نقش پدر در تربیت فرزندان، پدران یک الگو برای فرزندان هستند
 
 
نقش پدر در تربیت کودکان 
 
 
فراهم کردن یک فضای امن برای کودکان یکی از مهمترین وظایف والدین است. کسی که این امنیت را برای کودک فراهم می کند پدر اوست. این امنیت به کودک کمک می کند تا با اعتماد به نفس کامل شخصیت خود را برای سازگاری با اطرافیان و دنیای خارج رشد دهد.  
تلاش پدر و مادر برای فعال بودن برای تربیت و تکامل عاطفی و اجتماعی فرزندشان بسیار کارساز است. این تعاملات شگفت انگیز نه تنها به رشد و تکامل فرزندان کمک می کند بلکه به شکل گیری تعاملات صحیح بین کودک و دنیای اطراف کمک خواهد کرد. بعلاوه نقش پدر به عنوان یک الگو در تعیین قوانین، محدودیت ها برای شکل گیری الگوی رفتارهای اجتماعی کمک خواهد کرد.
 

تاثیر و نقش پدر در تربیت کودک

پدر فقط نقش دوست و همبازی را ایفا نمی‌کند، بلکه هنگام نیاز در نقش مشاور و راهنمای بچه‌ها نیز عمل می‌کند. این موضوع، به‌خصوص وقتی بچه‌ها نسبت به چیزی سردرگم می‌شوند، اهمیت پیدا می‌کند. در این مواقع، پدر می‌تواند در نقش مشاور مسائل را برای کودکان توضیح دهید تا آن‌ها وضعیت را بهتر درک کنند.

تفاوت نقش پدر در تربیت فرزندان دختر و پسر

هر پدری بر اساس شرایط مختلف، رفتار متفاوتی از خود بروز می‌دهد. منظور از شرایط تعداد اعضای خانواده ، سن و سال پدر یا شرایط اقتصادی و... است.
مثلا ممکن است پدری در سنین نوجوانی دخترش سخت‌گیر شود در حالی که پیش از آن به او آزادی بیشتری می‌داد. به دلیل تفاوت‌ها نمی‌توان رفتارها را پیش بینی کرد؛ اما همیشه پدر سعی می‌کند در مورد روابط عاطفی آینده دخترش به صورت موثر و سازنده‌ای نقش داشته باشد. استحکام رابطه پدر و دختر، سلامت دختران را در بزرگسالی تضمین می‌کند.
در رابطه پدر و پسری بیشتر زمانی تعارضات شروع می‌شود که پسر در دوران نوجوانی سعی می‌کند مردانگی خود را ثابت کند. در این سن معمولا صبور بودن و رفتار خردمندانه پدر را برای سازمان دهی تعارضات توصیه می‌کنند تا رابطه دوستانه پدر و پسری دوباره برقرار شود. در نهایت باید چنین گفت که رابطه پدر با فرزندان در هر خانواده به صورت خاصی است که نمی‌توان به سادگی آن را دسته بندی نمود. اما با نحوه برخورد با فرزندان در سن بلوغ از این تعارضات بکاهید.
 
 
تاثیر و نقش پدر در تربیت فرزند 
  

روابط احساسی پدر با فرزندان - کلام آخر

پدرها باید همان رفتار محبت‌آمیزی را که با همسران‌شان دارند، با فرزندان‌شان نیز داشته باشند و به صحبت‌های آنها گوش دهند.
هنگامی‌که کودکان چیزی را با خلاقیت خودشان می‌سازند و به پدرشان هدیه می‌دهند، یا حتی برای او یک یادداشت می‌نویسند و به او می‌گویند «پدر من همیشه شما را دوست دارم»، پدر باید عکس‌العمل مناسبی نشان دهد.
تأثیر و قدرت کلمات را دست‌کم نگیرید، استفاده از کلمات هم بسیار مهم است. بعضی از مردان از بیان محبت خود به‌خصوص به پسران‌شان، خودداری می‌کنند. درنتیجه پسران آنها هم نمی‌توانند به صورت مستقیم به پدرشان ابراز علاقه کنند. این ابراز علاقه می‌تواند شامل محبت کلامی یا فیزیکی باشد.
 
بیشتر بخوانید : بهترین روش برای ترک کامل سیگار در سریع ترین زمان ممکن!

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر