حضور ۱۲۰ بازیگر جلوی دوربین "ده‌نمکی"/ پخش مستند "عینکی خوش‌قلب"

حضور ۱۲۰ بازیگر جلوی دوربین

حضور ۱۲۰ بازیگر جلوی دوربین "ده‌نمکی"/ پخش مستند "عینکی خوش‌قلب"

سریال "دادِستان" مسعود ده‌نمکی با ۱۲۰ بازیگر کلید می‌خورد، "هشت بهشت" از شبکه افق و "دودکش" در شبکه آی‌فیلم به صورت دو قسمتی از فردا روی آنتن می‌‌رود.
1399/4/29
0 نظر

نخستین قسمت مستند «اصل 31» درباره سیاست‌های تأمین مسکن در ایران طی دوره های مختلف، یکشنبه 29 تیرماه از شبکه افق پخش می‌شود. اصل 31 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر حق داشتن مسکن برای هر فرد و خانواده ایرانی تأکید دارد؛ در این اصل آمده است: «داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند».

دولت‌های مختلفی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر سر کار آمده‌اند هر یک تلاش کرده‌اند با ارائه راهکارهایی، برای تحقق اهداف این اصل قانون اساسی گام‌هایی بردارند اما هر کدام با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند. با توجه به افزایش جمعیت کشور طی سال‌های متمادی و نیز گسترش شهرنشینی در دهه‌های اخیر، نیاز به مسکن در ایران رو به فزونی نهاده اما در عین حال تامین مسکن برای این جمعیت، با این سرعت پیش نرفته است.

مجموعه مستند «اصل 31» در گفت‌وگو با کارشناسان، به سیاست‌های تأمین مسکن در ایران و طی دولت‌های مختلف می‌پردازد؛ در این مسیر به دیدگاه های مختلف دولتی در زمینه رفع فقر و محرومیت هم اشاره می‌شود، دیدگاه‌هایی که گاه متضاد با واقعیت های موجود در جامعه بوده‌اند.

خانه فرهنگ و رسانه ثائر مجری تولید این مجموعه مستند است که در شبکه افق تهیه شده و نخستین قسمت آن را می توانید یکشنبه 29 تیرماه ساعت 20 و تکرار آن را ساعت 11 روز بعد از شبکه افق تماشا کنید.

سفر به «خانه عشق» همراه با شبکه افق

مستند «خانه عشق» داستان تاسیس و فعالیت خانه ایتام مظفری، یکشنبه این هفته روی آنتن شبکه افق می‌رود. خانه ایتام مظفری یکی از مشهورترین مراکز نگهداری از نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست بوده است، مرکزی که خیلی‌ها از آن خاطره دارند.

مستند «خانه عشق» درباره این مرکز ساخته شده است. در این فیلم با افراد مختلفی گفت وگو شده و فیلمساز تلاش کرده است تصویری روشن از چگونگی شکل‌گیری آن و همچنین سال ها فعالیت مرکز ارائه دهد.

تهیه‌کنندگی «خانه عشق» را دامون جوادی و کارگردانی آ« را محمد حسین جبلی جوان بر عهده داشته اند، مستندی که یکشنبه 29 تیرماه ساعت 17:30 روی آنتن شبکه افق می‌رود.

بازپخش این مستند برای روز بعد ساعت 8:30 در نظر گرفته شده است. 

 نمایش «دودکش» در شبکه آی‌فیلم

کانال فارسی شبکه آی‌فیلم از سه‌شنبه سریال طنز «دودکش» را روی آنتن می‌برد. با پایان‌یافتن سریال «شمعدونی»، پخش مجموعه تلویزیونی «دودکش» به ‌کارگردانی محمدحسین لطیفی از سه‌شنبه 31 تیرماه در آی‌فیلم فارسی آغاز می‌شود.

این سریال که در ماه رمضان سال 1392 از شبکه یک سیما پخش شد، درباره 2 خانواده است که رابطه آنها با یکدیگر قطع شده است اما با پا پیش گذاشتن یکی از آنها برای آشتی رابطه شان تا حدودی بهبود پیدا می‌کند. هومن برق نورد، بهنام تشکر، سیما تیرانداز، امیرحسین رستمی، جواد عزتی، لیدا عباسی، الناز حبیبی، نگار عابدی، کیانوش گرامی، نصرت میرعظیمی، محمد رشنوادی زاده اصل و محمدرضا شیرخانلو از جمله بازیگران این مجموعه طنزند.

«دودکش» هرشب (به‌ جز پنجشنبه) به‌صورت 2 قسمتی ساعت 23 روی آنتن می‌رود. بازپخش آن نیز در ساعت‌های  7 صبح و 3 بعدازظهر خواهد بود.

آیین معرفی رؤسای شبکه افق و مستند برگزار شد

مراسم تکریم و معارفه مدیران سابق و جدید مستند با حضور مشاور عالی معاون سیما و جمعی از مدیران امروز یکشنبه  29 تیر برگزار شد. رضا پورحسین مشاور عالی معاون سیما در جلسه تودیع و معارفه مدیران جدید شبکه مستند و افق با قدردانی سیدسلیم غفوری در مدت تصدی مسئولیت در شبکه مستند گفت: در مدت زمان مدیریت آقای سلیم غفوری شاهد ارتقای برنامه‌های این شبکه از لحاظ کمی و کیفی بودیم و پویایی که این شبکه در سال‌های اخیر داشت، موجب شد حضور مستندسازان در این شبکه بیش از گذشته احساس شود.

مشاور عالی معاون سیما افزود: در سال‌های اخیر موضوعات متنوعی به تولیدات مستند اضافه شده و این امر به موفقیت بیشتر این شبکه در ارائه گفتمان‌های مورد نظر رسانه ملی، کمک بسزایی کرد.

پورحسین همچنین برگزاری سه دوره جشنواره مستند را از اقدامات بسیار ارزنده و سازنده شبکه مستند در دوران مدیریت سلیم غفوری برشمرد که اعتباری خاص به رسانه ملی اضافه کرد و هر سال هم به اعتبار این شبکه افزوده است.

تأکید بر تولید مستندهایی بر پایه انقلاب و دفاع مقدس

مشاور عالی معاون سیما عنوان کرد: همان طور که در حکم معاون سیما به آن تاکید شده است مستندسازی باید در گفتمان‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از اهمیت بیشتری برخوردار باشد و افزایش سهم تولیداتی از این دست، در ارائه تصویری حقیقی از نظام مقدس اسلامی به جهانیان بسیار تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه تولید مستند با محتوای متنوع و با گفتمان انقلابی همواره دغدغه مدیر شبکه مستند بوده، گفت: با توجه به شناختی که از آقای یزدی مدیر جدید شبکه مستند وجود دارد این دغدغه هم بی‌شک برای ایشان وجود دارد و پیشنهاد من این است که باید در کارهای جدید به تاریخ شفاهی توجه بیشتری شود و کارهای سلبی و ایجابی در این خصوص انجام دهیم.

پورحسین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هم اکنون در زمان جنگ روایت‌ها هستیم و این عرصه روایت محکم‌تری را می‌طلبد گفت: اگر آرمان‌ها و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی خود را به خوبی روایت نکنیم رسانه‌های معاند با غرض‌ورزی که تمام این سال‌ها از آنها سراغ داریم با جعل واقعیت، اخباری را علیه نظام مقدس اسلامی روایت می‌کنند که این می‌تواند در برخی موارد افکار عمومی جهان را دچار آسیب کند.

واقعیت‌های ایران اسلامی را به خوبی روایت کنیم تا دشمنان اسلام، تاریخ انقلاب و کشورمان را جعل نکنندمشاور عالی معاونت سیما تاکید کرد: ما باید واقعیت‌های ایران اسلامی را به خوبی روایت کنیم تا دشمنان اسلام، تاریخ انقلاب و کشورمان را جعل نکنند. اینکه رسانه‌های معاند سال‌هاست بودجه‌های هنگفتی برای تبلیغات منفی علیه کشورمان انجام می‌دهند واقعیتی است که باید با هوشیاری به آن توجه داشت و رسانه ملی و در بخش تخصصی‌تر شبکه مستند سیما با تولیدات خود واقعیت‌های ایران را روایت کند و حتی در این مسیر باید به عنوان مرجعی معتبر برای اندیشمندان در سطح جهان باشیم.

وی با بیان یکی از فرمایشات امام راحل (ره) گفت: حضرت امام جمله‌ای بسیار گرانبها دارند و آن این بود که ایران با رفتار خود، آمریکا را تحقیر کرده و این تازه آغاز راه است. از این قبیل سخنان را مقام معظم رهبری هم بیان کردند که ما به عنوان اصحاب رسانه باید با عزت به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.

مشاور عالی معاونت سیما افزود: اگر در برخی مواقع در اجرای اصول انقلاب کم‌کاری کردیم و یا به درستی دستاوردهای خود را بیان نکردیم دیگران با روایتی دروغ ما را منفعل کردند.

شبکه مستند خانه مستندسازان با ظرفیتی عظیم از طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه

پورحسین با اشاره به اینکه شبکه مستند خانه مستندسازان است، گفت: حوزه مستند از عمق و گستره وسیعی برخوردار است و ما با تحقیق و پژوهش و بهره‌مندی از مستندسازان می‌توانیم روایت جامعی برای نسل‌های آینده به یادگار بگذاریم و راوی زحمات و رشادت‌های سربازان کشورمان باشیم.

مشاور عالی معاون سیما با تاکید بر اینکه شبکه مستند در دوران مسئولیت سلیم غفوری در رده‌های دوم و سوم هم قرار گرفت افزود: سلیم غفوری با کسب چنین موفقیت‌هایی نشان داد که هم فیلم مستند را می‌شناسد و هم از نیاز مخاطب باخبر است و ان‌شاالله این تجربه را در شبکه افق هم انجام می‌دهد و شاهد اوج‌گیری شبکه افق باشیم و با شناختی هم که از آقای یزدی دارم که جوان خوشنام، خوش فکر با دغدغه‌های فرهنگی و انقلابی هستند نوید کارهای بهتر و پرشتاب‌تر در شبکه مستند را خواهیم داشت.

سیدسلیم غفوری نیز عنوان کرد: معتقدم کار رسانه کاری جمعی و گروهی است و قطعاً اگر شبکه مستند هم در این چند سال توفیقی داشته نتیجه زحمت تک‌تک همکاران و مدیران شبکه بوده است.

وی افزود: از مهم‌ترین کارهایی که در این سال‌ها صورت گرفت نظم و ترتیب درست جدول پخش شبکه بود، اینکه برنامه‌ها سر ساعت شروع شود و از تنوع لازم برخوردار باشند و این اتفاق نتیجه زحمت دوستان ما در تأمین و پخش شبکه بود.

برندهایی که در شبکه مستند شکل گرفت

همچنین در بحث تولید ما در این چند سال چند «برند» جدید مثل «به‌اضافه مستند»، «دوران» «360 درجه»، «همسفر»، «پرونده مستند» و.. درست کردیم، این اتفاق به‌تنهایی از عهده ما خارج بود و کمکی بود که جامعه خوب مستندسازان ما در آن دخیل بودند، ما فقط تلاش کردیم بستری را فراهم کنیم که شبکه مستند خانه مستندسازان باشد اما زحمت اصلی حتماً بر دوش دوستان مستندساز و تولید خود شبکه بوده است که انصافاً دوستان تلاش کردند و زحمت کشیدند.

غفوری با اشاره به آمار 30 درصدی مخاطبان این شبکه گفت: شبکه مستند اکنون در رده‌بندی شبکه‌های سیما رتبه پنجم را دارد و در بین کل شبکه‌های داخلی رسانه ملی هم شبکه هفتم است، فکر می‌کنم این جایگاه مناسبی برای شبکه مستند به شمار می‌رود.

غفوری ادامه داد: مستندهای حیات‌وحش این شبکه هم در یک سال و نیم اخیر از 5 برنامه پرمخاطب غیر نمایشی سیما بود.

وی درباره مدیر جدید شبکه مستند هم گفت: آقای یزدی را قریب به 20 سال است که می‌شناسم و در هر جا حضور داشتند مثل خبرگزاری فارس، حوزه هنری، شبکه سه حضور مؤثری داشتند و ایشان جوانی خوش‌فکر و پرتوان هستند و حتماً با حضور ایشان شبکه مستند بهتر به کار خود ادامه خواهد داد.

فیلمسازی برای قشر خاص غلط است

در این مراسم، محسن یزدی مدیر جدید شبکه مستند هم گفت: شبکه «مستند» امروز شبکه آبروداری است و همه درباره آن صحبت می‌کنند، از این جهت تحویل گرفتن این شبکه و قوی‌تر کردن آن کار سخت‌تری است و انشاالله این اتفاق بیفتد.

وی افزود: همان‌طور که آقای سلیم غفوری گفت موفقیت شبکه کاری گروهی و موفقیتی جمعی است اگرچه راهبری و رهبری شبکه هم بسیار اهمیت دارد و از این بابت باید به ایشان بابت چنین همکارانی تبریک گفت.

یزدی افزود: معتقدم شبکه تلویزیونی متعلق به همه مردم است و همه باید بتوانند تماشاگر آن باشند. الگویی که شبکه مستند امروز دارد برای من هم ادامه خواهد داشت.

مدیر شبکه مستند گفت: گاهی این بحث مطرح می‌شود که قصد داریم برای قشر خاصی فیلم بسازیم، اما من این بحث را از اساس غلط می‌دانم. ما طبعاً یک فرم و یک محتوا داریم و این فرم است که تعیین می‌کند مخاطب چقدر گسترده باشد و بیننده مایل باشد کار را ببیند یا خیر.

یزدی گفت: اگر ما مدعی هستیم که حرف‌های مناسبی داریم باید همه مردم مخاطب آن باشند.

وی تصریح کرد: همه‌کسانی که معتقد به منافع ملی هستند، کشور و پیشرفت کشور را دوست دارند، ولو اینکه سلایق سیاسی آن‌ها با ما متفاوت باشد، در دایره همکاری با شبکه مستند قرار می‌گیرند.

یزدی ادامه داد: من معتقدم در جامعه مستندساز کشور که جامعه گسترده‌ای هم هست، با آدم‌هایی که نمی‌شود کارکرد از انگشتان یک دست هم کمتر هستند، مستندسازان ما شریف و معتقد به منافع کشور هستند و می‌شود در موضوعات موردتفاهم دو طرف همکاری داشت.

وی در پایان خطاب به همکاران شبکه مستند گفت: خوشحالم که امروز در خدمت شما هستم و صمیمانه از همه دوستان استدعا دارد به همان شکل که به آقای غفوری کمک کردند، به ما هم کمک بکنند تا این افتخار جمعی که ایجادشده، ادامه پیدا کند.

سریال «دادِستان» مسعود ده‌نمکی با 120 بازیگر کلید می‌خورد

سریال «دادِستان» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی که در مرکز سیمافیلم تهیه‌ می‌شود، به‌زودی با حضور 120 بازیگر کلید می‌خورد. مسعود ده‌نمکی در جدیدترین فعالیت هنری خود سراغ ساخت یک سریال تلویزیونی رفته است؛ سریالی که محمد خزاعی تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد و در مرکز سیمافیلم تهیه و تولید خواهد شد.

این سریال که پربازیگرترین سریال مسعود ده‌نمکی به شمار می‌رود، به زودی در تهران کلید می‌خورد. در این سریال 20 بازیگر حرفه‌ای سینما و تلویزیون و 100 بازیگر تئاتر ایفای نقش می‌کنند. پیش‌تولید کار به صورت کامل انجام شده و لیست عوامل پشت دوربین نیز تکمیل شده است. اسامی بازیگران نیز به‌زودی اعلام خواهد شد.

فیلمنامه این سریال که فضایی پلیسی و معمایی دارد، بر اساس طرحی از مسعود ده‌نمکی به سرپرستی مسعود ده‌نمکی و تیم نویسندگان کریم خودسیانی و پدرام کریمی به نگارش درآمده است.

عوامل سریال «دادِستان» عبارتند از: تهیه‌کننده: محمد خزاعی، کارگردان و سرپرست گروه نویسندگان: مسعود ده‌نمکی، سرپرست گروه کارگردانی: آرش سجادی‌حسینی، مدیر تولید: مصطفی سلطانی، آهنگساز: کارن همایون‌فر، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، طراح چهره‌پردازی: شهرام خلج، مدیر تصویربرداری: فرشاد گل‌سفیدی، تدوین: بهزاد مصلح، نویسندگان: پدرام کریمی و کریم خودسیانی، مدیر صدابرداری: امیر حاتمی، صداگذار: سید محمود موسوی‌نژاد، مدیر صحنه: فرهاد ترابی، طراح صحنه و لباس: حسین مجد، طراحی و ساخت تصاویر رایانه‌ای: امیر عضدی، طراح جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: کامیار شفیعی، عکاس: کوروش پیرو، مدیر روابط عمومی: حمید یادروج، جانشین تولید: مهدی عبادتی، دستیار اول کارگردان: فرید کلهر، دستیار برنامه‌ریز: عارفه رشیدی، دستیار دوم کارگردان: کمال‌الدین پیرهادی، منشی صحنه: آتوسا شاه‌سیاه، دستیار تهیه‌کننده: امیرعلی رزاقی، دستیار اول صحنه: علی خزایی، دستیار صحنه: سینا خزایی، دستیار ساخت تصاویر رایانه‌ای: سعید شلیله، دستیار اول لباس: نسیم غضنفرزاده، دستیار لباس: حدیث شعبانی، دستیار اول تصویر: امیدالله وردی، دستیاران تصویر: کیوان محمدی‌نژاد، مهدی منادی و علی نانکلی، دستیاران صدا: علی رحمانی و میعاد کوه‌انداز، مجری گریم: رضا نادی و شیده کردستانی، دستیار جلوه‌های ویژه میدانی، کاووس روزبهانی، دستیاران تولید: مجتبی مرشدلو، خلیلی برکاتی، علی حسین قاسمی، همیار تدارکات: سعید کاظمی جلفایی، حمل و نقل: علی کنعانی، محمد نقوی.

ایرانگردی «مرز پرگهر» به تخت سلیمان رسید

مستند «مرز پرگهر» امشب 29 تیر شهر تاریخی تخت سلیمان تکاب را به تصویر درمی آورد. این قسمت از «مرز پرگهر» را که امشب 29 تیر از شبکه یک پخش می شود علی قادری کارگردانی کرده است و به سراغ تحت سلیمان تکاب رفته است. تخت سلیمان که در دوران شکوفایی خود، محل اقامت اقوام مختلفی از جمله، مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و مغولان بوده است از آثار باستانی و طبیعی است.

این گنجینه‌ای با ارزش به عنوان چهارمین آثار باستانی مهم ایرانیان در یونسکو ثبت جهانی شده است و از آن زمان تاکنون تلاش‌ها و تحقیقات بیشتری برای کشف رازو رمزهای موجود در تخت سلیمان صورت گرفته است و مستند «مرز پرگهر» تلاش کرده بخشی از این اسرار را بازنمایی کند.

«مرز پر گهر» به تهیه‌کنندگی کامبیز اخوان صفا، کاری از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک سیما است که یکشنبه ها و سه شنبه ها پس از سریال شبانگاهی پخش می‌شود.

پخش مستند «عینکی خوش قلب» در شبکه پنج

مستند داستانی «عینکی خوش قلب» به کارگردانی سیدمحسن میرحسینی از شبکه پنج پخش می‌شود. مستند داستانی «عینکی خوش قلب» به کارگردانی سیدمحسن میرحسینی و تهیه‌کنندگی مهدیه سادات محور یکشنبه 29 تیرماه حوالی ساعت 13:30 روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

مستند داستانی «عینکی خوش قلب» با نام قبلی «زندگی آن‌سوی دیوار» در مورد دختر نوجوانی است به نام مریم که عاشق کتاب و کتابخوانی است. این مستند پیش از این قرار بود از این شبکه به پخش برسد.

مستند داستانی «عینکی خوش قلب» تازه‌ترین محصول سازمان رسانه‌ای اوج است که به همت گروه خانواده و کودک شبکه پنج سیما امروز به مدت 43 دقیقه پخش خواهد شد.

«هشت بهشت» در شبکه افق

سریال تلویزیونی و نوستالوژیک «هشت بهشت» از هفته جاری هر شب روی آنتن شبکه افق خواهد رفت. این سریال به کارگردانی زنده یاد اکبر خواجویی، جزو مجموعه های تلویزیونی پر مخاطب دهه 60 به شمار می رود

اتفاقاتی که داستان 12 قسمت «هشت بهشت» را تشکیل می دهند، برگرفته از داستان‌های کتاب‌های کهن فارسی همچون جوامع الحکایات و لوامع الروایات، فرج بعد از شدت، گلستان سعدی و مثنوی معنوی هستند.

هادی اسلامی، سیروس گرجستانی، بهمن روزبهانی، حسین پناهی، کاظم افرندنیا، حسن اکلیلی، خسرو شجاع زاده، سیامک اطلسی، میرصلاح حسینی و اردلان شجاع کاوه، از جمله بازیگران این سریال هستند.

«هشت بهشت» هر شب ساعت 23 و تکرار آن ساعت های 10 و 15:30 روز بعد از شبکه افق پخش خواهد شد.

یک ملت پشت «دیوارهای سربی»

مستند «دیوارهای سربی» با موضوع جنگ یمن و حمله نظامی عربستان سعودی به این کشور، یکشنبه 29 تیرماه از شبکه افق پخش خواهد شد.25 مارس 2015 بود که حمله هوایی گسترده ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی به یمن با نام عملیات طوفان قاطعیت آغاز شد، این عملیات از دوم اردیبهشت با نام احیای امید ادامه یافت و همچنان، مردم مظلوم یمن زیر آماج حملات سعودی ها و مزدوران آل سعود قرار دارند.

این عملیات در واقع برای پشتیبانی از دولت عبدربه منصور هادی و بر ضد مردم یمن و حوثی‌ها (انصارالله) و پشتیبانان علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین یمن طراحی و اجرا شد. مستند «دیوارهای سربی» کاری از امور بین الملل دفتر لندن است که به موضوع جنگ یمن می پردازد و ابعاد مختلف تاریخی، فرهنگی، گردشگری و ... این کشور را مورد بررسی موشکافانه قرار می‌دهد.

حمیدرضا تینای تهرانی تهیه‌کنندگی و کارگردانی «دیوارهای سربی» را بر عهده داشته است، مستندی که برای پخش از شبکه افق در ساعت 22 روز یکشنبه 29 تیرماه در نظر گرفته شده است.

تکرار این مستند روز بعد ساعت 16:30 روی آنتن می‌رود.

به نقل از خبرگزاری تسنیم .

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر