برنامه‌ سوگواری ایام ماه محرم در دانشگاه‌ها چیست ؟

برنامه‌ سوگواری ایام ماه محرم در دانشگاه‌ها چیست ؟

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها چگونگی برگزاری برنامه‌های سوگواری ایام ماه محرم در دانشگاه‌ها را تشریح کرد
1399/5/26
2 نظر

حجت‌الاسلام علی تقوی  درباره برنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ایام محرم گفت: نهاد نمایندگی رهبری در این زمینه هم با وزارت علوم تحقیقات و فناوری و هم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هماهنگ است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو شورا وجود دارد یکی از آنها در وزارت بهداشت است که در خصوص مسائل اصلی که باید در دوره کرونا رعایت شود، تصمیم‌گیری می‌کند و خود حضرت آقا نیز اعلام کردند که باید نظر این شورا تأمین شود.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری یادآور شد: اما در بحث عزاداری شورای دیگری هم به ریاست حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود که در این شورا از همکاران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز حضور دارند، آنها نظرات کلی را برای برگزاری عزاداری در ایام محرم به تمام دستگاه‌ها اعلام کردند.

وی ادامه داد: عزاداری‌ها تا جایی که ممکن است باید در مکان‌های روباز برگزار شده و از برگزاری مراسم عزاداری در مکان بسته تا جایی که امکان دارد پرهیز شود، همچنین فاصله گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی رعایت شود.

حجت‌الاسلام تقوی افزود: نظر رئیس جمهور نیز همین است و تقریباً تعطیلی وجود ندارد، یعنی هیچ گروه و نهاد و شورایی تصمیم بر عدم برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم نگرفته‌اند، مراسم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌هایی که مربوط به عزاداری در سازمان تبلیغات اعلام شده به صورت رسمی و با حفظ آن شرایط انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این چهارچوب توصیه‌هایی را به دانشگاهیان در سراسر کشور داشته و دارد که با حفظ این شرایط مراسم برگزار شود.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری افزود: البته باید یادآور شوم که دانشگاه‌ها در درون شورای فرهنگی، هیأت رئیسه و شورای دانشگاه خودشان در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند، هر دانشگاه به اقتضا خود تصمیم می‌گیرد.

وی افزود: ممکن است برخی استان‌ها شرایط حادتری در خصوص بیماری کرونا داشته باشند که تصمیم آنها می‌تواند نسبت به وضعیت استان متفاوت باشد بنابراین یک تصمیم ثابت برای کل کشور نمی‌توانیم بگیریم به صورت اقتضایی هر استان هر دانشگاه با حفظ شرایط کلی تصمیم می‌گیرد.

وی درباره استفاده هیأت‌های مذهبی از فضای روباز دانشگاه‌ها در ایام محرم نیز گفت: دانشگاه‌ها با توجه به اینکه هیأت امنایی بوده و هیأت رئیسه و شورای فرهنگی دارند در تصمیم‌گیری مستقل هستند، خود دانشگاه‌ها در این زمینه تصمیم می‌گیرند.

وی ادامه داد: خیلی از دانشگاه‌های ما در این ایام برنامه‌های مشترک داشته و افراد از بیرون از دانشگاه هم می‌توانستند در این برنامه‌ها شرکت کنند.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ادامه داد: چون موضوع اقتضایی است یک رأی کلی نمی‌توان در مورد دانشگاه‌ها داد، چون دانشگاه‌ها و استان‌ها مختلف بوده و وضعیت شأن از نظر بیماری کرونا فرق می‌کند، برخی دانشگاه‌ها ظرفیت خوبی دارند و برخی دانشگاه‌ها این ظرفیت را ندارند.

وی ادامه داد: خیلی از دانشگاه‌های بزرگ هستند که در سال‌های گذشته برنامه برای عموم شهر با حدود ۴ الی ۵ هزار نفر برگزار کردند این دانشگاه‌ها باید خود تصمیم بگیرند در شرایط موجود می‌توانند این ظرفیت عظیم مردم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پوشش بدهند یا خیر، باید این موضوع توسط دانشگاه‌ها بررسی شود.

تقوی افزود: ما نیز در نهاد در حال بررسی و برنامه‌ریزی هستیم تا دانشگاه‌هایی که به صورت روباز با حفظ پروتکل‌ها مراسم و برنامه خوبی دارند را با صداوسیما هماهنگ کنیم تا بخشی از برنامه‌های مذکور را پوشش دهند و به عنوان الگو هم معرفی شوند.

حجت‌الاسلام تقوی افزود: همچنین سعی کردیم بخش عمده فعالیت‌ها را به صورت مجازی برگزار کنیم، تبلیغمان به صورت مجازی در حال شکل‌گیری است در برنامه‌های ماه رمضان این کار صورت گرفت در برنامه ماه محرم نیز با قدرت و سرعت بیشتری این کار ادامه پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ضیافت رضوی که هر ساله در تابستان در مشهد انجام می‌شد، امسال تحت عنوان «ضیافت حسینی» به صورت کاملاً مجازی در ایام محرم انجام می‌شود، بخش آموزش مجازی نهاد نیز با بیش از یک میلیون کاربر در این مساله ورود کرده است و در مجموع می‌توان گفت که بخش عمده فعالیت‌هایمان را به صورت مجازی برگزار می‌کنیم.

به نقل از خبرگزاری مهر .

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
شهبانی  (چهارشنبه 5 آذر 1399)
تشکر بابت زحمات شما
پرسش
موافقم0
مخالفم0
ژاوی  (پنج شنبه 6 آذر 1399)
سلام مطالب جالبی بود مرسی از گروه کودک گوپی