حق انتخاب فرزندان را نگیریم

حق انتخاب فرزندان را نگیریم

یک روانشناس حوزه نوجوانان گفت: فرزندانی که حق انتخاب آنها از سوی پدر و مادر نادیده گرفته می‌شود در تصمیم گیری های شغلی و تحصیلی خود با مشکل روبرو می‌شوند.
1400/6/10
1 نظر

مهدی قدرتی شهیدی افزود: ارتباط بین والدین و فرزندان امری بسیار مهم و قابل‌توجه است، هر پدر و مادری باید بداند که چگونه با فرزندان خود ارتباط برقرار کند.
وی ادامه داد: یکی از مسائل بسیار مهم در ایجاد ارتباط سالم این است که والدین نباید به جای فرزندان خود دست به انتخاب بزنند. هر زوجی بعدازاینکه صاحب فرزند شدند برچسب پدر و مادر به آن‌ها زده می‌شود؛ اما به این معنا نیست که آن‌ها آگاهی کامل نسبت به امور فرزند پروری داشته باشند.
قدرتی شهیدی اضافه کرد: اغلب زوجین بعدازاینکه صاحب فرزند می‌شوند خود را یک پدر و مادر کاملاً آگاه که به همه فنون فرزند پروری مسلط هستند تلقی می‌کنند که این موضوع باعث پدیدار شدن اختلافات بین والدین و فرزندان از همان ابتدا می‌شود.
رفتار بد والدین با فرزند 
این مشاور تصریح کرد: این موضوع ابتدا به عنوان یک آسیب در خانواده آشکار می‌شود و باعث اختلافات و ناهنجاری‌ها بین والدین و فرزندان شده و در ادامه باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود که در نهایت امنیت و سلامت فرزندان جامعه را به خطر می‌اندازد.
وی گفت: متأسفانه در عصر ما ارتباطات والدین با فرزندان روزبه‌روز تیره‌تر می‌شود. به طوری که بسیاری از فرزندان حتی در طول شبانه روز با والدین خود کلمه‌ای رد و بدل نمی‌کنند و این امر باعث سرد شدن روابط خانواده‌ها و بروز آن در جامعه شده است که می‌توان یکی از اصلی‌ترین منشأ ایجاد آسیب‌های اجتماعی در جامعه تلقی کرد.
این روانشناس حوزه نوجوانان تصریح کرد: یکی از مسائلی که والدین با آن زیاد سر و کار دارند مسئله انتخاب است. پدر و مادرها به این دلیل که فرزندشان قدرت تشخیص رفتار صحیح را ندارد به جای فرزند خود انتخاب می‌کنند و اصرار بر این دارند که فرزندشان انتخاب آن‌ها را بپذیرد.
قدرتی شهیدی اظهار کرد: پدر و مادرها نباید حق انتخاب را از فرزندان خود بگیرند. چون این موضوع باعث می‌شود که آنها در تصمیم‌گیری‌های شغلی، تحصیلی و…، خود با مشکل روبرو شوند و روند زندگی آنها مختل خواهد شد.
 
به نقل از خبرگزاری مهر
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم2
مخالفم0
گلی  (چهارشنبه 10 شهریور 1400)
ممنون از مجله گوپی موضوع خوبی بود.