10 خواص عجیب اسطوخودوس | فواید و عوارض اسطوخودوس

10 خواص عجیب اسطوخودوس | فواید و عوارض اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی پر خواص بومی کشور آفریقا و مناطق مدیترانه است. روغنی که از بخش گل‌دار برخی از گونه‌های این گیاه گرفته می‌شود برای مصرف آرایشی نیز استفاده می‌شود.
گروه دارو و درمان گوپی
1400/2/18
0 نظر

|  
 

با خواص عجیب اسطوخودوس آشنا شوید

خواص اسطوخودوس چیست؟

اسطوخودوس گیاهی پر خواص بومی کشور آفریقا و مناطق مدیترانه است.روغنی که از بخش گل‌دار برخی از گونه‌های این گیاه گرفته می‌شود برای مصرف آرایشی نیز استفاده می‌شود.
خوردن روغن اسطوخودوس برای بدن مضر است و حالتی سمی در بدن ایجاد می کند. در ادامه به خواص اسطوخودوس و مضرات این گیاه می‌پردازیم. اسطوخودوس اغلب برای تهیه‌ی روغن ضروری آن کشت می‌شود. از جمله خواص اسطوخودوس را می‌توان برای درمان اضطراب، عفونت‌های قارچی،ریزش مو و انواع زخم‌ها اشاره کرد.
 
خواص معجزه آسای روغن خردل
خواص اسطوخودوس 
تحقیقاتی علمی در زمینه‌ی تأثیر اسطوخودوس برای درمان افسردگی،فشار خون بالا، حالت تهوع، دردهای قاعدگی،اگزماو بسیاری از بیماری‌های دیگر در حال انجام شدن است؛‌ اما فعلا به نتیجه‌ی قابل ‌قبولی نرسیده اند‌.
 

 مصارف صحیح اسطوخدوس

گیاه اسطوخودوس برای پوست و زیباییبسیار کاربرد دارد و معمولا برای تولید رایحه‌ی خوش و شامپوها به‌منظور پاک‌سازی پوست استفاده می‌شود. اسطوخودوس بدون نیاز به گرفتن تجویز پزشک به فروش می‌رسد.
 مصرف صحیح اسطوخودوس

 خواص روغن اسطوخودوس برای سلامتی

روغن اسطوخودوس دارای خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی است که می‌تواند در درمان سوختگی‌های جزئی و نیش حشرات تاثیرگذار باشد.
تحقیقات نشان داده‌اند که این گیاه احتمالا در درمان اضطراب،بی‌خوابی، ‌افسردگی وخستگی نیز نقش دارد.
 
شیرین بیان و فواید بی نظیر آن 
خواص روغن اسطوخودوس 
براساس تحقیقات انجام شده مصرف دمنوش اسطوخودوس در برطرف کردن مشکلات گوارشی مثل استفراغ،حالت تهوع، گاز روده،درد معدهو تورم شکمی نقش دارد. اسطوخودوس برای کاهش سردرد، رگ‌به‌رگ شدن مفاصل، ‌دندان دردو جراحت و همچنین جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌شود.
 

 برطرف کننده ی عفونت‌های قارچی

روغن اسطوخودوس می‌تواند در مقابله با عفونت‌های مقاوم در برابر داروهای ضدقارچی مؤثر باشد. مطالعات نشان داده اند که روغن اسطوخودوس
 می‌تواند انواع مختلفی از آسیب‌هایی را که باعث بیماری‌های پوستی می‌شوند، از بین ببرد.
 
 عناب و خواص معجزه آسای آن
خواص اسطوخدوس 
روغن اسطوخدوس از تقطیر Lavandula لاواندولا به دست می‌آید، در نابود کردن پوسته‌ی سلول‌های قارچی نقش دارد و در درمان عفونت‌ های قارچی مؤثر باشد. در یکی از مطالعات مشخص شد که روغن گونه‌ی لاواندودا بسیار قوی بوده و برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های قارچی کاربرد دارد.
 
 با خواص دارویی گیاه یونجه بیشتر آشنا شوید.

 جلوگیری از ریزش مو

دیگر خواص روغن اسطوخودوس جلوگیری از ریزش مو می باشد. این گیاه احتمالا برای درمان بیماری آلوپسی آرئاتا مؤثر است. در این بیماری، موها در بخش‌های مختلفی از بدن، شروع به ریزش می‌کنند.خواص روغن اسطوخدوس
تحقیقات نشان داده‌اند که دوره‌ی درمان ۷ ماهه با اسطوخودوس می‌تواند تا ۴۴ درصد در افزایش رشد موها نقش داشته باشد.
 

 کاهش اختلالات اضطرابی

مقاله‌ای منتشر شده که به ارزیابی تأثیر سلکسان بر بیماران مبتلا به اختلالات اضطرابی پرداخته است. سلکسان دارویی است که از روغن اسطوخودوس تهیه شده و به شکل کپسول‌های ژلاتینی با دوز ۸۰ میلی‌گرم تهیه می‌شود. محققان به این نتیجه رسیده اند که سلکسان دارای خواص ضداضطرابی یا ‌کاهش اضطراب است که می‌تواند بیماران مبتلا به اضطراب عمومی یا اضطراب همراه با افسردگی را درمان کند.
همچنین محققان به این نتیجه رسیده اند که رایحه‌ی اسطوخودوس می‌تواند بیماران مضطربی را که برای دردهای دندان به دندان‌پزشکی مراجعه
 می‌کنند، آرام کند.
 
 تاثیر  میوه هندوانه ابوجهل بر کاهش قند خون
گیاه اسطوخدوس 
اسطوخودوس بر کاهش اضطراب و آرام کردن افرادی که درد دندان دارند مؤثر است و تأثیری بسیاری دارد؛ اگر قرار است شما به دندان‌پزشکی مراجعه کنید نمی‌توانید از همین حالا با استفاده از رایحه‌ی اسطوخودوس، اضطراب خود را کاهش دهید، بلکه باید در مطب پزشک از این روش استفاده کنید تا تأثیر اسطوخودوس رو ببینید
 

 خواص اسطوخودوس برای کاهش درد لوزه‌ کودکان

براساس تحقیقات انجام شده روی روغن اسطوخودوس نشان داده که حجم داروهای مسکن که پس از عمل لوزه‌برداری تجویز می‌شود کمتر می کند. محققان دانشگاه اصفهان در زمینه‌ی تأثیر آروماتراپی با روغن ضروری لاواندولا آنجسفیتولیا بر کاهش درد بعد از عمل لوزه‌ برداری در کودکان تحقیقات انجام دادند. در این بررسی، ۴۸ کودک بین ۶ تا ۱۲ سال حضور داشتند که به دو گروه ۲۴ نفره تقسیم شدند.
یکی از این دو گروه، علاوه بر داروهای مسکن از اسطوخودوس نیز استفاده کردند. میزان مصرف استامینوفن و بیداری شبانه در هر کدام از این کودکان به‌مدت سه روز پس از عمل جراحی تحت نظر قرار گرفت.
 
 با نور درمانی بیشتر آشنا شوید.
دمنوش گیاه اسطوخدوس 
شدت درد آنها نیز اندازه‌گیری شد. در نتیجه‌ی این بررسی‌ها مشخص شد میزان مصرف استامینوفن در گروهی که از اسطوخودوس استفاده کردند، کاهش یافته است. البته تفاوت چشمگیری در تکرار بیداری شبانه و شدت درد این کودکان مشاهده نشد.
 

 اسطوخدوس چه بیماری هایی را درمان نمی‌کند؟

هنوز مشخص نشده که اسطوخودوس در درمان بیماری‌های زیر تاثیر گذار هست یا خیر:
افسردگی
کولیک نوزادان (قولنج نوزادی)
یبوست
تهوع و استفراغ
میگرن
گوش‌دردیاعفونت گوش
فشار خون بالا
درد قاعدگی
اگزما
دردهای مرتبط باسرطان
زوال عقل
شپش
 
 تحقیقات انجام‌شده نشان می دهد که رایحه‌ی خوش اسطوخودوس تاثیرات مثبتی بر بی‌خوابی و افسردگی دانشجویان زن دارد. البته در این زمینه
هنوز تحقیقاتی در حال انجام شدن است تا تاثیر قطعی روغن اسطوخودوس بر بی‌خوابی و افسردگی مشخص شود.
 
راه های پیشگیری برای گرمازدگی در فصل تابستان
خواص اسطوخدوس چیست 
سازمان غذا و داروی آمریکا، مصرف دارویی اسطوخودوس را تأیید نکرده است. اسطوخودوس تنها به‌صورت مکمل فروخته می‌شود و نباید جایگزین دوره‌های درمانی تجویزشده شود مؤسسه مالی سلامت (NIH) درباره‌ی مصرف ترکیبی اسطوخودوس با موارد زیر هشدار داده است:

داروهای مرتبط با خواب‌آلودگی مثل بنزودیازپین‌ها، باربیتورات‌ها و آمبین.
داروهای مرتبط با کاهش فشار خون مثل کاپتوپریل، انالاپریل و لوزارتان.
 
اگر از این داروها استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که حتما قبل از مصرف مکمل اسطوخودوس با پزشک خود مشورت کنید.
 
 با داروهای دریایی بیشتر آشنا شوید.

 خطرات و عوارض اسطوخدوس

براساس مطالعات انجام شده که در مجله‌ی New England Journal of Medicine منتشر شده، نشان می‌دهد که مصرف بیش از اندازه‌ی روغن اسطوخودوس بر روی پوست می‌تواندمنجر به حالتی شود، بافت سینه در پسرانی که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند، بزرگ می‌شود. بی‌خطر بودن مصرف اسطوخودوس در دوران بارداری و شیردهی نیز هنوز تأیید نشده است.
عوارض گیاه اسطوخدوس 
بنابراین قبل از مصرف روغن یا گیاه اسطوخودوس در این دوران، ‌حتما با پزشک خود مشورت کنید. اسطوخودوس می‌تواند به کند شدن سیستم عصبی  مرکزی منجر شود؛ به همین دلیل پزشکان به بیماران  توصیه می‌کنند که حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی، ازاسطوخودوس استفاده نکنند.
تیم مجله اینترنتی گوپی مقاله ای با  موضوع تغذیه مناسب کلید موفقیت در ورزش آماده کرده که میتوانید از اینجا مشاهده کنید.  

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر